Ickegodkänt MUF!

Alliansvänner i all ära, men gränsen för barnsligt beteende måste dras någonstans. Att visa sitt misstyckte gentemot fackets agerande görs inte bäst genom handligar som för MUF Göteborg till sandlådenivå. Lyckligtvis drog de tillbaka hänsthuvudet (av tyg givetvis) i sista sekunden.

Hästhuvudet skulle symbolisera fackets agerande mot salladsbaren Wild ‘n Fresh som enligt MUF klassas som ”maffiametoder”. Hela konflikten handlar om att facket utlyst blockad mot resturangen efter att ägaren inte tecknat kollektivavtal eftersom de anställda inte fann det nödvändigt. 

”Jag tyckte ändå att mina anställda skulle få välja och frågade om de var intresserade, men de sade att de inte är det. Jag trodde att vi levde i en demokrati och fick välja det här själva, säger Sofia Appelgren.”

 Många, bland annat MUF, tycker det är märkligt att hon i princip tvingas skriva på även om ägaren exempelvis betalar ut högre löner än vad kollektiva avtalet kräver.

”-Facket garanterar 87.90 i timmen, mina anställda har 95 kronor i timman. Kollektivavtalet reglerar helgarbete och obekväm arbetstid, men det har vi inte här. Vi stänger klockan sex och på lördagar jobbar jag själv så det går inte ut över mina anställda.” – Sofia Appelgren (ägaren).

Efter lite bakrundsinformation kan slutsatsen dras att konflikten inte löses genom sandlåda från respektive sida (med det menas MUF Göteborg gentemot facket).  
Facket har rätt i att MUF:s tänkta agerande var barnsligt (även om jag personligen tycker att den som planerade det har ett gott sinne för humor).

Samtidigt skall facket inte kräva regeringen på en ursäkt efter vad en ledamot för centerpartiet har yppat

Slutligen säger ägaren till DN : ”Sannolikt får jag väl skriva på. Men jag retar upp mig på deras metoder och vill i alla fall göra en ordentlig markering”. 

Kommentera

