Alliansen vill införa ordningsomdömen i Stockholm

Helt i fp:s (och alliansens) linje kommer det troligen att införas ordningsomdömen i skolan för att skapa arbetsro i klassrummen. Det finns mycket positivt med ordningsomdömen, speciellt när man läser följande på SvD:

”I en brukarundersökning 2005 var nästan hälften av Stockholms elever missnöjda med arbetsron i klassrummen. Det är förödande, allra helst för de elever som har svårt att få studiero i hemmet. ”

En god debattör skall dock kunna argumentera både för och emot, så vad finns det för negativt med ordningsomdömen?

Jo, det känns lite behaviorism över hela tanken med ordningsbetyg. Det klagas mycket från elevernas sida på att lärarna sätter betyg efter vad de tycker om eleven. Detta skall ju tas med en nypa salt eftersom elever som fått lägre betyg än vad de förväntat sig tenderar ibland att bli sura och häva ur sig saker som egentligen inte stämmer. Men visst förekommer det. Hur skall det då gå om en lärare skall sätta betyg enbart efter vad han/hon tycker om eleven? Det kan bli väldigt orättvisa betyg, men peppar peppar det blir det även i ”vanliga” ämnen.

Detta kommer med största sannoliket åtgärdas så mycket som möjligt med hjälp av en nationell kursplan, som kommer att (precis som alla andra ämnens kursplaner) vara luddig men ge en möjlig bättring till problemet.

Detta som planeras införas i Stockholm är då inte betyg utan omdöme och jag tycker att man bör, trots de negativa aspekterna, testa omdömen och se om de får genomslag. Om det blir sämre för elever skall de givetvis tas bort igen.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: