Debatten om svenska i skolan rasar vidare

Denna blogg är skriven utifrån mina egna åsikter och behöver således inte överensstämma med Luf:s. 

De senaste veckorna har kantats av debatten kring förbudet emot att prata något annat språk än svenska i skolan. Efter oroligheter har förslaget börjat bubbla till ytan för att senare dras ner till botten i GA(Gustav Adolfskolan)  i Landskrona.

Anledningen är tämligen självklar: att ingen, varken lärare eller elever, skall kunna kränkas utan att de förstår något. Detta tvång har nu blivit nedgraderad till en ”huvudregel”, vilket i praktiken innebär att andra språk får pratas i korridorerna, dock har varje lärare rätt att lägga sig i konversationen.

Okej låt mig bryta ner det. Det är absolut ohållbart och väldigt olämpligt att ha ett språktvång att detta slag i korridorerna men jag är absolut för att det skall införas i klassrummen. Går man i en svensk skola skall det självklart pratas svenska i klassrummen (såvida inte det är en lektion i ett annat språk givetvis). Precis som alla tvingas prata engelska när det är engelska på schemat. Jag har än inte förstått argumentet för att det skall vara möjligt att prata andra språk än svenska på lektioner. Oppositionsrådet Niklas Karlsson (s) ser det som kontraproduktivt, det gör inte jag.

One Response to Debatten om svenska i skolan rasar vidare

  1. Erik Liljenborg skriver:

    Jag är inte längre aktiv och tar tillbaka alla åsikter som jag uttrycker här. Vill admin vänligen ta bort inlägget.

Kommentera

