Intressant debatt

I gårdagens aktuellt fördes det en intressant debatt mellan skolminister Jan Björklund (fp) och Rosanna Dinamarca (v). Åsikterna glider isär rätt rejält och det är påtagliga skillnader när det gäller receptet på den medicin som skall få svenska skolan på fötter igen. Regeringen vill införa fler betygssteg för mer rättvisa och tydligare besked, som dessutom skall komma tidigare. Oppositionen säger: ”Icke bra, skapar bara stress och press med tidigare betyg”. Men här kommer Jan Björklund med en bra ståndpunkt: Kan inte frånvaron av betyg skapa stress? Jovisst kan det göra det och Jan Björklund hänvisar till att det finns en debatt om stress över betyg redan i sjuan-åttan där frånvaron av tydliga besked om elevens läge kan skapa stress. Inte minst då eleverna i fråga bara har tre terminer på sig att arbeta upp betygen om någon skulle vara missnöjd.

Vänsterpartisten tjurar om att vi behöver fler lärare/elev och säger sedan något mycket märkligt: ”Nya betygssystem verkar för en uppsortering i skolan där man säger att kunskap inte är till för alla”. Hur hon motiverar och härledde den slutsatsen fick inte tittarna veta och jag grubblar vidare om det. Sedan säger hon att skolan skall ha förutsättningar för att alla barn skall klara kunskapsmålen i skolan, vilket var en grundpelare i Folkpartiets partiprogram (Läsa, skriva, räkna Garantin) och inget riksdagsparti säger emot det.

Jan Björklund går vidare med att berätta om de stora vidderna det finns i ett betyg, det vill säga många elever upplever att det är väldigt långt till nästa betygssteg så de väljer att ta det med en klackspark istället för att kämpa mot ett högre betyg. Så skall det givetvis inte vara utan vi skall ha ett betygssystem som uppmuntrar elever till att studera och lära sig.

Diskussionerna tar sedan en sväng mot det som styr vår vackra värld, pengar. Sverige har mest resurser/elev i världen ändå finner eleverna att resurserna är otillräckliga. Alliansens förslag om att avskaffa IV som gymnasielinje och satsa pengarna i högstadiet är därför helt korrekt, åtgärda problemen från roten istället för att komma med helande resurser när problemen har inträffat.

Sedan påminns vänsterpartisten om de många undersökningar som visar att elever faktiskt vill ha betyg tidigare, det vill säga går precis mot vänsterpartiets linje. ”Svaret” som kläms fram är det gamla vanliga: Betyg visar bara ytliga kunskaper inte kritiskt tänkande. Men det är inte riktigt sant, punktform:

  1. För att tänka kritiskt behövs kunskaper som vänsterpartiet ofta betraktar som ”ytliga”
  2. Betyg varken förhindrar eller håller tillbaka kritiskt tänkande, faktum är att lärare ofta inför det i undervisningen.

Som avslutning så poienterar Jan Björklund att Vänsterpartiet har båda lärarfacken och elever emot sig.

Den här debatten var väldigt intressant och väldigt bra och jag hoppas att aktuellt gör en ”Aktuellt födjupning” om ämnet och om det blir så kommer resultatet och mina tankar att finna denna bloggen snabbt därefter.

Annonser

One Response to Intressant debatt

  1. Erik Liljenborg skriver:

    Jag är inte längre aktiv och tar tillbaka alla åsikter som jag uttrycker här. Vill admin vänligen ta bort inlägget.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: