Förmögenhetsskatten bort!

Äntligen skall förmögenhetsskatten slopas. Den skickar uppskattningsvis iväg 500 miljarder SEK utomlands till länder där förmögenhetsskatten avskaffats och den drar in 4,8 miljarder till staten. Anledningen till att vi vill ha kvar pengarna är att de kan användas till riskkapital som i sin tur leder till att näringslivet gynnas. Fler jobb är precis vad Sverige behöver. Oppositionen gnäller på att det är orättvist osv, men faktum är att deras väg att gå är felaktig. Det var inte speciellt länge sedan vi just hade nuvarande oppositionen:s recept och hög arbetslöshet. Jag säger inte att det endast beror på detta, det gör det givetvis inte men jag är övertygad att sysselsättningen gynnas av nya tankesätt när det gäller riskkapital.

Debatten kring Handels lönehöjningar rasar vidare och LO ekonomer hävdar att det inte finns någon samhällsekonomisk risk med de höga(således inflationsdrivande) lönerna eftersom produktiviteten skulle klara det. Men jag frukar ändå att när man kollar på det långsiktigt så finns risk för överhettning och räntehöjningar som följd.

Nystartsjobben har gått fruktansvärt bra! Mycket bra förslag och jag är övertygad om att oppositionen inte kommer ändra på det om de hamnar i regeringsställning. LO gnäller eftersom de som anställs via nystartsjobb omfattas sällan av kvinnor eller långtidssjukskrivna. Detta tror jag en justering kan rätta till och jag hoppas att regeringen tänker över detta.

One Response to Förmögenhetsskatten bort!

  1. Erik Liljenborg skriver:

    Jag är inte längre aktiv och tar tillbaka alla åsikter som jag uttrycker här. Vill admin vänligen ta bort inlägget.

Kommentera

