Bra bloggar

Här kommer ett snabbt inlägg med tips på bra bloggar för folk som är intresserade av politik.

www.marginalrevolution.com Bör läsas av alla politiskt intresserade, speciellt om man är intresserad av ekonomisk politk. Skriven av två amerikanska nationalekonomer. Politiskt är de extrema nyliberaler.  Skriver om politik och ekonomisk forskning men även en del annat. (Musik, mattips, dejtingstips mm.) En av dem är för övrigt mycket förtjust i Sverige. 

Och ja, ni bör läsa den även om ni inte tycker den verkar bra från min beskrivning.  De är extremister men inte fanatiker, dvs de har extrema åsikter men de är villiga att lyssna till motargument och påverkas av dem. Det är bra för oss socialliberaler att få våra åsikter utmanade från höger, och inte bara från väsnter som det brukar vara i svensk debatt.

En bra svensk blogg är http://berghsbetraktelser.squarespace.com/. Skriven av en före detta FS-ledamot i Luf, numera nationalekonom. Skriver om ekonomi och politik. (Som ni kanske gissat är ekonomisk politik ett av mina favoritområden. )

Titta också på vilka andra bloggar dessa länkar till, där finns många intressanta.

På Lufs hemsida kan man hitta en lista med Luffare som bloggar. Under fliken ”om oss”. Där återfinns bland annat denna, men även många andra intressanta.

Nu är de mina bloggkollegors tur att ange vilka bloggar de gillar 🙂

4 Responses to Bra bloggar

  1. Erik skriver:

    Jag tror Machina libera har en tämligen het debatt om FRB (http://sp3tt.wordpress.com/2007/06/23/stold-i-framtiden/#comments), om du gillar ekonomi skulle det nog kunna intressera dig.

  2. Johan Richter skriver:

    jag är inte särskilt förtjust i den österikiska skolan. (Föredrar definitivt den neoklassiska.)

    Och sådana märkligheter, som att se fractional-reserve banking som ekvivalent med stöld är en viktig orsak till att jag inte gillar den.

  3. Patrick skriver:

    Nu är det ju förvisso bara vissa av österrikarna som intar den mer fundamentalistiska synen på frb (Rothbard är väl den viktigaste) – dessutom likställer han det inte med stöld, utan ser det som en form av bedrägeri.

  4. Johan Richter skriver:

    Österrikaren som det länkades jämställde det med stöld, så det var därför jag skrev det.

    Jag är ingen expert på den österrikiska skolan men från det jag har läst verkar den ha en del bra idéer och många dåliga. Dess kritik av den neoklassiska skolan är enligt min mening felaktig men jag inser att det går att diskutera sådant som om nationalekonomer borde använda mindre matematik. Värre är dess egna idéer kring metodologi. Att försöka göra eknomi till en a-priori vetenskap och avvsa eknometri är en genuint dålig idé.

    Deras konjunkturteori är också dålig. Att de inte kan se de rätt tydliga luckorna i den ger mig inget större förtroende för resten av deras skola.

Kommentera

