Inför ordningsbetyg

Det är på hög tid att ordningsbetyg som är jämställda med övriga betyg införs. De bör alltså inte bara vara terminsbetyg som folkpartiet i dagsläget föreslår, utan redovisas på samma sätt som de övriga betygen under gymnasiet och högstadiet.

Behovet av ordningsbetyg är stort med tanke på att Sverige har mest skolk i hela värden och andra ordningsproblem som svårligen återfinns i andra länders utbildningssystem. Dessa ordningsproblem drabbar inte minst de elever som sitter tysta på lektionerna och försöker anstränga sig (vilken till största andelen är flickor). De personer som inte klarar av att hålla sig till skolans riktlinjer uppmärksammas inte för att de har problem med ordning. Utan de riskerar istället att få sänkta betyg i övriga ämnen som de kanske klarar rent faktamässigt, men har problem att koncentrera sig på eller komma i tid till.

Kritikerna mot ordningsbetyg tar ofta upp samma kritik som exempelvis vänsterpartister tar upp när de kritiserar att betyg över huvudtaget förekommer. Nämligen att det stämplar elever och att betygen är orättvisa eftersom lärarna inte kan klara av att sätta betyg och att utvecklingsamtal är bättre. Om man inte håller med om denna allmänna kritik mot betygen i allmänhet anser jag att man inte kan applicera den på ordningsbetygen. En anledning till att folkpartiet inte vill ha ordningsbetyg i slutbetyget är som jag förstått är att eleverna många gånger mognar efter skoltiden och att de då blir mer ordningssamma. Det är därför felaktigt att ordningsbetyget följer med eleverna hela livet. Min fråga blir då till de som hävdar detta, om inte det samma gäller för alla betyg. Det går utan några större problem att se exempel på personer som haft godkänt i ett ämne under högstadiet för att sedan få bästa betyg på samma ämne på universitetet bara för att personen i fråga lärt sig ta sina studier på allvar.

Frågan bör också ställas om ordning och reda är något som man har nytta av att lära sig under resten av livet och om det därför bör sättas betyg på detta ämne som övriga ämnen. Svaret anser jag är entydigt ja, för vilken människa behöver inte besitta förmågan att komma i tid eller vara tyst när andra pratar. Detta anser jag liksom Björklund kan definieras som grunden i att lära sig social kompetens som socialdemokraterna oftar framhärdar som ett viktigt område för den svenska skolan att lära ut.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: