Minska bidragen, Anpassa levnadsstandarden

Inför budgetförhandlingarna anser jag att Fp prioriterar helt fel saker enl. det som kommit ut i media. Fp motsätter sig en extra karensdag och det finns ett allmänt motstånd mot att sänka bidragen i samhället. Min generella åsikt är att det är helt felaktigt staten skall betala ut bidrag och bidra till att människor blir beroende av staten och hindras från att skaffa jobb.

Jag anser att statens främsta uppgifter bör vara nattväktarstatens dvs. att upprätthålla våldsmonopolet och prioritera den inre och yttre säkerheten för medborgarna. Detta kan aldrig överlåtas till marknadens krafter. Utöver detta kommer vård, skola och omsorg som är grunden i dagens välfärdssamhälle och dessa bör man inte skära ned på utan den svenska modellen bör i grund finnas kvar. Att konkurrensutsätta stora delar av denna verksamhet anser jag givetvis nödvändigt för att åstadkomma ytterligare effektivitet bättre service osov. Men den skall även i framtiden i huvudsak skattefinansieras.

Men sedan finns det alla dessa bidrag som jag anser avsevärt kan minskas. Speciellt de bidrag som betalas ut i åratal till långtidsarbetslösa och långtidssjukskrivna kan minskas. Sänkningen av A-kassan som regeringen genomförde var synnerligen välkommen, även om man kan sänka den betydligt mer. Syftet är ju att det skall vara en omställningsförsäkring och att ha 80% i ersättning för 200 dagar och sedan 70% i 100 dagar för att sedan övergå till en utvecklings och jobb garanti med 65% ersättning (Fp:s linje) anser jag vara alldeles för mycket. Jag tror att det är fullt möjligt att direkt sänka till ca. 50% ersättning, vilket skulle ge betydande besparingar. På området ”Ekonomisk trygghet vid sjukdom och handikapp” som omfattar 122 miljarder (!) i statens budget tror jag också att man kan göra motsvarande besparingar i mångmiljardklassen.

Kritiker till dessa förslag påpekar oftast att man slår på dom som redan ligger. Detta anser jag vara helt felaktigt. För de som har det sämst i samhället är de som inte omfattas av dessa system över huvud taget. exempelvis de som aldrig haft ett arbete påverkas ju inte av procentsatser på tidigare inkomst då de inte har haft någon tidigare inkomst. För de sjukskrivna och långtidsarbetslösa som med mina förslag får klart lägre bidrag säger jag att lösningen är inte att leva på andra utan att i möjligaste mån anpassa sin levnadsstandard. Att anpassa sin levnadsstandard till en lägre nivå är något som få politiker talar om men något absolut nödvändigt i ett samhälle där inte det offentliga är allomfattande. Här finns stora möjligheter för den enskilde att leva billigare. Själv har jag under mina fem studieår levt på endast studiebidraget, vilket fungerat alldeles utmärkt och då anser jag att de flesta kan klara sig på det dubbla eller tredubbla om man bara har viljan! För familjer finns det ju dessutom barnbidrag vilket jag tycker att man skall behålla.  Jag anser också att studiebidraget inte bör höjas, utan är fullt tillräckligt som det är idag.

4 Responses to Minska bidragen, Anpassa levnadsstandarden

  1. Johan Richter skriver:

    Jag tycker det är bra att du säger det. Min egen syn är i och för sig positiv till socialförsäkringar. Som du brukar säga ska man låta ”verkligheten” styra (även om jag inte tycker man ska låta den styra i så hög grad som du tycker) och jag kan se starka argument för att marknaden kommer ha problem att tillhandahålla socialförsäkringar, som de flesta svenskar nog tycker det är värt en del pengar att ha.

    Men det är just det enda skälet till socialförsäkringar jag kan se, en teknisk korrigering av ett marknadsmisslyckande. Att blanda in rättvisa eller så är nonsens enligt min mening, av precis de skäl du framför: det är inte rättvist att någon ska få pengar beroende på en tidiagre inkomst.

    Det är bra att någon ifrågasätter alla de dåliga argument för socialförsäkringar som framförs. Jag håller med om att det bör ske åtstramningar men jag tycker det viktigaste är att det sker en utförsäkring efter ett tag. Hurvida det bör vara fler karensdagar i början vet jag inte. Jag är i och för sig öppen för tanken att man t om bör höja ersättningen i början. Däremot tycker jag att föräldrarförsäkringen bör avskaffas.

  2. Emil Strand skriver:

    Som du noterar i mitt inlägg skriver jag inte specifikt hur mycket och exakt vad som skall minskas, och jag skulle kunna tänka mig att man har en hög ersättning under en kort tid av arbetslöshet så att man gynnar människor som söker nya jobb. Dock är min viktiga poäng att denna tid bör vara kort och därefter måste bidragen minska och människor anpassa sin levnadsstandard.

  3. Erik Liljenborg skriver:

    Du skriver att du vill behålla barnbidragen, men anser du att de ska utgå universellt som det gör idag? Själv är jag inte så insatt i det, men tror du att det finns några reella möjligheter att rikta den mot grupper som behöver, inte höginkomsttagare?

  4. Emil Strand skriver:

    Ja, det är klart att det finns och detta skulle kunna vara aktuellt. anledningen till att jag vill behålla barnbidragen är som ett incitament för barnafödande som de instiftades för. Detta av den enkla anledningen att vi dör ut om inte nya barn föds. Dock finns ju möjligheten för invandring att fylla detta gap, men jag tror att vi trots detta måste ha viss tilväxt i den egna befolkningen så att vi som amhälle ej stagnerar.

    Men som jag skriver i mitt inlägg är min övertygelse att dessa uppgifter inte till hör statens färmsta utan snarare det som man endast i undantag skall syssla med. Så därför är detta på intet sätt något som jag tycker är absolut nödvändigt utan tvärt om. Jag tror heller inte att barnbidragen påverkar så mycket. Det viktigaste är att det är totalt oacceptabelt fär mig som liberal att staten satsar över 100 miljarder på dessa ständiga bidrag. Och tillsammans med kommuner och landsting talar vi säkert om hundratals miljarder. Här behövs kraftiga reduktioner och vi måste mins komma under 50 miljarder snarast!

Kommentera

