Reinfeldt har så rätt

Att staten skulle förse industriarbetare jobb bara för sakens skull är ett oförståeligt krav från varvsarbetarna i Karlskrona. Positivt är att Reinfeldt inte  daltar och försöker vrida sig ur den trängda situationen utan ger en tydlig förklaring till hans ställningstagande. Att beställa materiel för jobbens skull är fåfängt.

Detta är en av de få gångerna Reinfeldt överhuvudtaget visar sig i media. I motsats till Göran Persson som var betydligt mer aktiv på det planet. Rätt väg att gå? Nej, jag tror att en viss ökning av kommunikation från statsministerns sida med väljarkåren hade gjort Alliansen gott. Nu antyder jag inte att hans ska tränga undan de andra partiledarna, men en statsminister är Sveriges ansikte utåt i världen. Då borde rimligtvis också svenskarna få se det lite oftare.

3 Responses to Reinfeldt har så rätt

  1. Emil Strand skriver:

    Reinfeldt har delvis rätt.

    Avseende industristöd som tillämpades på 1970-talet är detta givetvis helt förkastligt och jag anser att försvaret i många fall kan göra sina upphandlingar utomlands men inte i alla fall. Utan det finns vissa beredskapshänsyn och viss materiel som kräver svensk nyutveckling avseende försvarsindustrin.

    Låt mig ta ett enkelt exempel: Ammunitionstillverkning till eldhandvapen menar jag måste finnas innom landet. Detta är i och för sig en enkel tillverkning och kan göras billigare utomlands. Men om staten inte skulle få leveranser, så blir det svårt att upräthålla våldsmonopolet och Polis samt militär får svårt att verka mot grovt kriminella, terrorister eller liknande.

    En anna tillverkning som man bör ha innom landet är viss medicin och vaccintillverkning, vilket blev aktuellt under sars och galna kosjukeepedimierna. Då kom riksdagspertierna på att vi inte har någon sådan tillverkning innom Sverige eftersom denna lades ner i samband med allmäna privatiseringsvågor under 80 och 90-talen. Vill minnas att alla pertierna var överrens om att staten skulle tillse att sådan tillverkning startades upp i Sverige.

    Slutligen vill jag påpeka att det finns en risk att nu Reinfeld begår samma misstag i sin kritik av försvarsprojekten (även om jag menar att denna kritik till stor del är berättigad). Det är också i dessa sektorer där det handlar om statens våldsmonopol och samhällets säkerhet som jag anser staten har en avgörande roll att spela och som också motiverar dess existensberätigande. Kring dessa frågor resonerar även de mest marknadsliberala staterna på samma sätt som jag gör ovan. Det som skilljer Sverige är att vi har haft ca 200 år av fred och nästa alla tror att det som hänt alla andra länder under dessa år alldrig händer här!

  2. Erik Liljenborg skriver:

    Jag skulle varit tydligare, har nu lärt mig det till nästa gång. Jag håller med dig om att viss vapenindustri ska finnas för att upprätthålla våldsmonopolet. Däremot ser jag denna situationen som ett typexempel på där våra handelspartners och multinationella företag lika väl kan tillhandanhålla materiel. Vissa områden är möjliga att släppa i dagsläget.

    Om vi skulle gå med i NATO hade läget förändrats. Då skulle vi nästan bli tvingade att ha kvar denna industrin kan jag tänka mig. Men i dagsläget när vi inriktar oss på insatsförsvar menar jag att Reinfeldt går rätt väg.

  3. Erik Liljenborg skriver:

    Jag är inte längre aktiv och tar tillbaka alla åsikter som jag uttrycker här. Vill admin vänligen ta bort inlägget.

Kommentera

