Medias ekonomirapportering

Jag tänkte ta upp en fråga som kanske har en mera indirekt koppling till politik men som jag tycker det kan vara väl värt att diskutera. Vill man hitta en direkt politisk koppling kan man säga att jag kommer ägna mig åt en av politikers favoritssysselsättningar. Jag kommer nämligen klaga på media.

 Mer specifikt tycker jag deras ekonomirapportering är helt undermålig. Ekonomiska samband kan vara ganska komplicerade och ointuitiva så man måste se till att hålla förklaringar på en låg nivå så att läsarna/lyssnarna förstår. Det misslyckas media totalt med.

Istället förutsätts det att folk förstår sånt som hur bolånekrisen i USA skulle kunna ge upphov till lågkonjunktur i Sverige. Det är långt ifrån uppenbart varför en händelse inom det finansiella systemet i USA skulle kunna ha en påverkan på den reala ekonomin i Sverige och det förklaras väldigt dåligt av media.

Men ännu värre är behandlingen av penningpolitiken eftersom rapporteringen om den återkommer så ofta. Jag tror inte det är många i Sverige som egentligen kan förklara transmissionsmekanismen, ens ungefär, från penningpolitiska beslut till prisnivån och övriga ekonomiska variabler men ändå förutsätts den som självklar av media.

 Förstod folk t ex under EMU-debatten egentligen varför man var tvungen att lämna över makten över både penningpolitken och räntepolitiken? Jag tror inte det.

 När växthuseffekten diskuteras så ska man givetvis förklara hur den fungerar (ungefär) men när det kommer till nyheterna förutsätts det att läsarna/lyssnarna känner till grundläggande nationalekonomiska samband trots att det förmodligen är färre som kan något om ekonomi än om grundläggande naturvetenskap.

En förklaring till att jorunalisterna är dåliga på att förklara kan vara att de inte själva riktigt förstått vad de skriver om. Ibland framstår det som den rimligaste förklaringen till vad de skriver.

Det värsta med medias rapportering om ekonomi är ändå att det inte antyds att saker och ting kan förklaras djupare. Istället låter det ungefär som om de snuttifierade analyser man får höra från journalister, aktieanalytiker mm är höjden av ekonomisk visdom. (Att media ger aktieanalytiker så stor uppmärksamhet är en annan skandal men det tar vi en annan gång.)

Jag har ingen direkt lösning på problemet hur man ska förklara komplicerade ekonomiska samband snabbt men jag tycker att tv-kanalerna borde satsa på fler fördjupande program där samhällsekonomin beskrivs. Börja från början och gå in lite mer på djupet än vad man hinner under nyheterna. Och se till att journalisterna verkligen förstår vad de pratar om. Förstår man inte något själv, kan man inte förklara det för andra på ett bra sätt.

Kommentera

