Sverigedemokraterna

LUF Lund har inte haft en riktigt debatt om hur Sverigedemokraterna bör bemötas av politiker, så vad anser du: Tigas ihjäl eller argumenteras sönder?

8 kommentarer till Sverigedemokraterna

  1. Fredrik Brange skriver:

    Både tigas ihäl och argumenteras sönder!

    Jag tror att det är viktigt att man inte ger sverigedemokraterna mer utrymme än vad de ”förtjänar” (vilket gäller för alla partier utanför riksdagen). Samtidigt tror jag att det är viktigt att man bemöter sverigedemokraternas ”argument”. Om inte riksdagspartierna bemöter sverigedemokraterna, tror jag att det tyvärr blir en stor fördel för sd.

    Men jag tror att det kommer att bli svårt att hindra sd från att komma in i riksdagen 2010. I Belgien har man totalt misslyckats med att stoppa Vlaams Belangs (ett rasistiskt parti) framgångar och nu har man problem med regeringsbildningen, vilket vissa till och menar kan leda till en splittring av Belgien. Konsekvenserna kan alltså bli stora ifall sverigedemokraterna skulle komma in i riksdagen!

  2. Hanna skriver:

    Argumenteras sönder. Folk behöver få upp ögonen för vad deras politik egentligen innebär. Förövrigt anser jag också att övriga partier borde bli tydligare med sin ställning ang invandringen, och ta sig en funderare på VARFÖR folk röstar på sverigedemokraterna.

    Och kan någon förklara en sak för mig: Demokratin i sverige har sina begränsningar, dvs vi kan aldrig demokratiskt rösta fram ett odemokratiskt beslut. Sverigedemokraterna är inget demokratiskt parti. Hur kan de ens tillåtas i riksdagen?

  3. Erik Liljenborg skriver:

    Nja, att kalla de odemokratiska tycker jag inte man göra med tanke på att de såvitt jag vet förespråkar demokrati.

    Men jag ser problem med att ta upp till debatt och ge deras osmakliga åsikter en viss legitimitet och att Åkesson kan övertyga medborgare genom att inbilla dem att detta är vilken sparreform som helst. Att inse vad deras politik egentligen står för borde var och en kunna göra även utan debatter, anser jag. Fast jag är kluven…

    Jag håller däremot med dig om att politiker måste fundrera på hur det kan ha blivit så här. Mitt recept är ökad integration genom jobbsatsningar.

    Fredrik: Om du vill ge dem utrymme, så är det ju underförstått att du vill argumentera sönder dem 🙂 Vill understryka att jag tycker att media bör ge dem ett visst utrymme med tanke på att det är medias demokratiska uppgift att sprida information om partier, hur vidriga de än må vara (fast det ska givetvis stå i viss proportion).

  4. Johan Richter skriver:

    Vi ska definitivt allmänt förklara vaför invandring och mångklutur är bra, och bemöta missuppfattningar och fördomar.

    Däremot tror jag inte vi ska ordna debatter mot Sverigedemokraternas företrädare direkt. Vi har inget intresse av att bidra till att de får uppmärksamhet.

  5. Emil Strand skriver:

    Jag anser att Sverigedemokraterna i stort bör behandlas som motsvarande partier med samma stöd bland väljarkåren.

    Dvs. Jag anser att i församlingar som ex. regionfullmäktige och i kommunfullmäktige i Skåne resp. Lund där de är representerade skall vi ta debatten med SD både i församlingarna och generellt i regionpolitiken och i kommunalpolitiken. Däremot bör vi inte ta debatten med partiet på riksplanet då de ännu inte är representerade i riksdagen. Anledningen till att jag skriver bör har att göra med att om de i valet 2010 ligger på gränsen anser jag att vi skall ta debatten, liksom min grundläggande ståndpånkt är att i tveksamma fall är det bättre att bemöta argument i stället för att inte göra det.

    Detta får då till konsekvens att jag anser att SAP:s agerande med att först tiga ihjäl SD för att sedan se Mona i TV4 på direktsänninbg ta debatten med SD är inte bara inkonsekvent utan helt felaktig. Fp har däremot tagit debatten mot SD i regionskåne och i Lunds KF vilket jag finner helt riktigt. Men vi har inte tagit debatten på riksplanet i Sverige, detta har vi däremot gjort med SD:s systerparti i Danmark och detta finner jag helt riktigt.

    Vidare anser jag att Torkild Strandberg som är Fp kommunalråd i Landskrona har agerat helt rätt. I kommunen har både Fp och SD kring 22% och Fp har då sagt att SD får gärna rösta för alliansens förslag, men vi kommer absolut inte att acceptera något sammarbete med detta parti.

    Problemet med SD tror jag i många fall handlar om att flertalet poroteströstat på detta parti, något som märks tydligt i Landskrona, där förslagen från detta parti exempelvis varit att kommunen skall ta beslut om frågor som inte ligger poå kommunal nivå. Kompetensen på de invalda ledarmöterna ligger också på en synnerligen låg nivå och då är det inte konstigt att förslagen blir därefter.

  6. christoffer skriver:

    Jag vill ansluta mig till det tredje alternativet.

    Vi (alliansen) ska styra sverige och alla komunerna så bra att allmänheten ser att SD’s argument är fel.

    Betänk att SD’s väljare till stor del är fd socialdemokrater som är rädda för invandrare. DVS om vi lyckas bättre med integration av invandrare och visar praktiskt att invandring är positivt för sverige så kommer deras argumentationskedja och falla i bitar.

    tills des så tror jag på att möta dem i debatt men på våra vilkor. vi ska inte låta dem manipulera situationen så det kan framställa sig som martyrer.

  7. Erik Liljenborg skriver:

    Jag är inte längre aktiv och tar tillbaka alla åsikter som jag uttrycker här. Vill admin vänligen ta bort inlägget.

  8. röda politiker skriver:

    Berikande artkel, vi marxister tycker likadant i frågan.

    Det här är en riktigt bra website.Partiet letar efter skribenter
    Och vi tyckte om dig och ditt språk.

    Hur få tag på med dig på något sätt?.Hittar inte email.

    Goda hälsningar

    Marxist

    Leninisterna i Borås

Kommentera

