Varför finns det kvinno- och invandrarförbund?

Varför finns det kvinnoförbund? Mitt svar är tradition.

 När kvinnoförbunden grundades berodde det på, tror jag, två faktorer: kvinnor hade svårt att ta sig fram i den mansdominerade politiken och det behövdes speciella förbund om de skulle ha någon chans att påverka, och kvinnor förväntades var intresserade av andra frågor än män och det var därför naturligt att de hade egna förbund som drev de frågor de var intresserade av.

Idag ser jag dessa skäl som förlegade, även om en del feminister inte håller med, och jag tror traditon är den viktigaste förklaringen till att kvinnoförbund fortfarande finns. Men det håller redan på att ske en förändring där kvinnoförbunden snarare blir feminismförbund, lika öppna för män och kvinnor. Jag tror denna utvecklingen måste fullbordas om kvinnoförbunden ska kunna föra mer än en mycket marginaliserad tillvaro.

Invandrarförbunden då? Även där är en vikitg förklaring att invandrare kan ha särskilt svårt att ta sig fram i de vanliga partierna. Till skillnad från med kvinnor tror jag inte denna nackdel för invandrare håller på att försvinna. Delvis därför det är en  nackdel i politiken att inte prata perfekt svenska. Att ha orden i sin makt är viktigt för en politiker och språkvetarna försäkrar oss att en aldrig så intelligent invandrare inte kommer lära sig prata lika bra som en inföding.  Så jag tror invandrarförbunden kan leva kvar, utan att organisera om sig till integrationspolitiska förbund eller något liknande.

Kommentera

