Bojkotta inte OS i Kina

Luf:s ordförande har uttalat sig om att svenska OS deltagare borde bojkotta OS i Peking under 2008 pga. att Kina bryter mot de mänskliga rättigheterna och stoppar sanktioner mot militärdiktaturen i Burma. Detta tror jag är fel väg att gå för att påverka, då jag tror att risken är stor att en bojkott skulle få motsatt effekt. Dessutom menar jag att det är fel att uppmana enskilda idrottsmän att bojkotta OS utan detta är ett politiskt beslut som bör tas på den nivån och ansvaret skall inte läggas på enskilda idrottsmän.

Erfarenheterna från tidigare OS bojkotter är inte goda. 1980 bojkottade 25 stater spelen i Moskva under USA:s ledning efter Sovjets invasion av Afghanistan. OS därpå genomfördes motsvarande bojkott av Sovjet och dess allierade av OS i Los Angeles. Dessa protester har mig veterligen inte fått någon effekt förutom att Carter fick kraftig kritik i USA och att det bidrog till hans nederlag i det kommande valet mot Reagan.

1968 under OS i Mexiko  genomförde de svarta amerikanska vinnarna i 200 meter en protest mot segregationen i USA från prispallen när de sträckte upp varsin knuten hand i protest mot segregationen i USA. Denna protest som sändes direkt ut över världen har däremot fått betydligt mer uppmärksamhet. De protesterande uteslöts ur den amerikanska OS truppen.

Jag anser därför att det är betydligt bättre om den svenska OS truppen protesterar på plats mot den Kinesiska regimen. En bojkott strider dessutom mot grundtanken i OS som bygger på att man kan lägga olikheter åtsidan och i fredens tecken samlas till sportslig konkurrens. Slutligen tycker jag att det är under all kritik när vissa i Luf:s förbundsstyrelse menar att OS delegater som inte ställer upp på bojkott inte bryr sig om kränkningar av mänskliga rättigheter.

2 Responses to Bojkotta inte OS i Kina

  1. Fredrik Brange skriver:

    Bojkott eller inte? Jag tycker att det var fel från första början att förlägga OS i Kina!

  2. Erik Liljenborg skriver:

    ”En bojkott strider dessutom mot grundtanken i OS som bygger på att man kan lägga olikheter åtsidan och i fredens tecken samlas till sportslig konkurrens.”

    Emil 1, FS 0.

    Jag håller dessutom med dig om att protester från idrottare på arenan troligen har större genomslag med tanke på hur många som tittar, i jämförelse med hur många som läser dagsnyheten: ”Swedish athletes boycott the olympics”.

    Fast jag tycker dock inte att man bör stänga dörren helt, om flera tunga länder väljer bojkott så tycker jag att man ska överväga situationen. Fast ditt argument som jag citerar ovan, anser jag räcker en lång bit.

Kommentera

