Amerikanska valet

De amerikanska primärvalskampanjerna är i full gång, som de som läser tidningen lär ha observerat. Med tanke på hur mycket det uppmärksammas och hur mycket det påverkar övriga världen tänkte jag ge min åsikt i frågan. Jag ska ärligt säga att jag inte är lika insatt i amerikansk politk som i svensk och jag kommer inte förespråka någon specifik kandidat. Men något har jag ändå att säga.  

Den viktigaste frågan i det kommande valet är som jag ser det att ta avstånd från Bush-administrationens systematiska överskridande av lagliga och moraliska gränser , med t ex tortyr av misstänkta och massivt och olagligt inrikesspionage. (Som FRA:s avlyssning ungefär fast olagligt.) Att komma bort från dess inkompetens i utrikespolitiska frågor ser jag som det näst viktigaste.

Jag hoppas en demokrat vinner eftersom de är de som tydligast tagit avstånd från Bushs politik på dessa områden ( med ett undantag som jag återkommer till.) De har alla signalerat att de är kritiska mot Irakkriget även om ingen verkar planera ett så snabbt tillbakadragande som jag skulle vilja ha.

Men jag hoppas inte på en fullständig demokratisk seger även i kongressvalet. För när de väl är valda kommer deras entusiasm för att lämna tillbaka makt som föregående president skaffat sig att svalna. Då är det bra med en opposition i kongressen som kan bråka. Och det tror jag även är bättre för budgetbalansen, i varje fall har historiskt sett blandat styre varit bäst för budgeten. 

Som jag skrev ovan har demokraterna generellt tagit mer avstånd från Bushs politik än republikanerna men det finns ett undantag. Ron Paul har tagit starkast avstånd av alla från Bushs utrikespolitik och hans kränkningar av de mänskliga rättigheterna.

Ron Paul är för övrigt en ganska intressant kandidat. Han har generellt sett nyliberal plattform med några undantag som att than är starkt kritisk mot invandring. Han är en extremist och många av hans idéer ses som knasiga så han kommer inte att bli vald. (Många av idéerna är också knasiga men det är en helt annan fråga.)

Jag tänker inte göra någon förutsägelse om hur valet går men jag kan säga att jag är försiktigt optimistisk så till vida att jag tror nästa president blir bättre än Bush.

Kommentera

