Nu räcker det SVT!

Som anhängare av public service tycker jag det är märkligt när våra reklamfria kanaler ständigt gör reklam för sig själv under parollen ”Fri television”. Men SVT träder över gränsen för vad som är acceptabelt i de senaste fri television-filmerna. Då svartmålas tydligt vissa reklamkanaler och pekas ut som lagbrytare. Jag kan i och för sig hålla med svt om en del av kritiken, men det är definitivt inte svt:s roll att på detta sätt svartmåla privata tv kanaler. SVT har ett helt annat uppdrag och där ingår definitivt inga skrivelser som kan motivera dessa reklamfilmer.

Om vi ska ha public service i form av SVT så måste företaget lära sig att följa riktlinjerna och inte driva en egen linje som saknar förankring i dess uppdrag. Detta är tyvärr inte första gången som SVT väljer att driva en viss linje. Senast var det blev mycket uppståndelse var hyllningskvällen till Castro där vi i Luf reagerade och anmälde företaget vilket ledde till fällning och sedan en ursäkt från SVT. Jag kan inte förstå att inte ledningen inser att dessa filmer strider mot deras uppdrag, antingen verkar de inkompetenta i frågan eller så driver de en linje som saknar förankring i deras uppdrag.

3 Responses to Nu räcker det SVT!

  1. Fredrik Brange skriver:

    Jag håller absolut med! Jag tycker också att det är märkligt att SVT satsar så oerhört mycket pengar på underhållningsprogram. Den statliga televisionens syfte är väl ändå inte att göra nöjesprogram, som exempelvis SVT:s senase såpa ”Andra Avenyn”. Nöjesprogram tror jag nog att de privata TV-bolagen sköter bättre!

  2. Emil Strand skriver:

    Ja, jag funderade på att ta upp det också i mitt inlägg. SVT hade ju stora planer på att göra en stor nöjessatsning under 07 och inte satsa lika mycket på nyheter och samhälle och de motiverade detta med att de ville nå unga och förutsatte att dessa endast var interesserade av nöjes tv. Men fel fick de! För ett antal unga startade upp protester mot detta och SVT lovade att inte minska på nyhter och samhälle.

    Tråkigt tycker jag också när SVT startar SVT 24 men sedan inte fyller kanalen utan tvärt om då de lade ner studio 24 för några månader sedan och inte direktsänder viktiga politiksa händelser som Luf,SSU,MUF mfl. kongresser. Men Fi:s kongress kunde de minsann sända!!

    För 10 år sedan var också SVT nere i nöjesträsket med expedition robinson som då var starten på förnderingstv i Sverige. Jag är lika mycket mot detta då som nu, trots att kritiken tysnade från många håll efter att programet blivit en tittar succé. Redan innan programmet började hade en deltagare försvunnit pga. självmord, men detta blev det givetvis tyst om eftesom många tycket det var kul att titta på!

  3. Johan Richter skriver:

    Jag tycker man borde ge alla riksdagspartierna utrymme i SVT där de kunde sända exakt vad de själva ville. På så sätt kunde man komma bort från snuttifiering som det blir när man ser 30-sekundersklipp med politikerna som journalisterna sedan analyserar och tolkar.

Kommentera

