Journaliststaten: Ja vem läser egentligen din post?

Den fråga som jag ställer i rubriken är ungefär samma fråga som Liberala Ungdomsförbundet ställer i sin senaste kampanj. Nämligen ”vem läser din post?”.

Jag vill först och främst påpeka att jag tycker det är en bra frågeställning, för givetvis tycker jag inte att vem som helst ska kunna öppna min post utan vidare!
Det jag ställer mig frågande till är att just Liberala Ungdomsförbundet är modiga nog att hålla i just en sån här kampanj i dessa tider då man faktiskt gjort sig mer eller mindre kända på grund av en dataintrångsskandal. Modigt, men man riskerar i allra högsta grad att skjuta sig själv i foten.

Grundfrågan är då, kommer folket vi försöker nå ut till att ta den här kampanjen på allvar?
Då jag är medlem i både Folkpartiet och Liberala Ungdomsförbundet, har jag märkt att när man träffar nya människor så får man givetvis både positiva och negativa kommentarer. De positiva är bland annat att vi har en bra skolpolitik, att vi har duktiga och omtyckta politiker såsom Cecilia Malmström och Birgitta Ohlsson och att vi har en human flyktingpolitik. Den negativa kritik jag har fått utstå allt för mycket, och allt för ofta fått i form av skämtsamma pikar, handlar om dataintrångsskandalen. Saker som ”Nej, du som är folkpartist får inte komma nära datorn” säger folk och lägger upp ett litet ”höhö- vad jag är lustig”- leende. Självklart är det inte kul att få sådana pikar när man tar den lilla fritid man har till att vara politiskt aktiv. Men ändock är det något man måste ha i baktanke när man kampanjar. Vi har fått den här smutsiga stämpeln på grund av vad några medlemmar gjorde och den är svår att tvätta bort. Varför man då börjar riskera att smeta ut stämpeln istället för att tvätta bort den är för mig obegripligt.

Kommentera

