Om politikers moral

Har politiker sämre moral än andra*? Det verkar i alla fall en stor del av väljarna anse om man ska tro på en nyligen gjord opionsundersökning.

Det tror däremot inte jag. Jag tror tvärtom att politiker är hederligare och mer laglydiga än andra.

Det baserar jag på framförallt två argument. För det första drabbas politiker mer om de åker fast eftersom de kan tvingas att avgå från sina uppdrag. För det andra känner den genomsnittliga politikern nog större lojalitet med och delaktighet i det demokratiska systemet än den vanliga medborgaren. Dessutom blir få politiker utan ett visst mått av engagemang för andra människor som tenderar att vara inkompatibelt med den värsta sortens omoral.

Men politiker är inte några helgon. Det politiska spelet är ganska smutsigt som vem som helst som sett på nyheterna kan intyga och strävan efter makt kan vara en vikitgare faktor är ideologi många gånger för att förklara varför politiekr gör som de gör.

Men det är oundvikligt att det politiska spelet blir smutsigt eftersom det står så mycket makt på spel. Det handlar inte att vissa enskilda individer är omraliska utan om att institutionerna ser ut som det gör.

För mig är insikten att det inte är de enskilda människorna, utan systemet som orsakar problemen, en viktig förklaring till att jag är (höger)liberal. Den offentliga sektorn kommer alltid att dras med ett antal problem när den ska göra saker som är inbyggda i hur den fungerar. Att jag inte tror dessa problem kan lösas genom att bara välja rätt personer till  staliga ämbeten gör mig mer skeptisk än de flesta till statliga ingrepp i samhällslivet.

Det har alltid framstått som obegripligt för mig hur svenskarna kan misstro sina politiker så men samtidigt var villiga att låta dem bestämma över så många områden. Så jag tycker svenskarna borde minska sin misstro mot politiker men öka sin msistro mot politiken. 

 * Med det menar jag: ”Fuskas det i genomsnitt mer bland politiker än bland svenskarna i stort?”

One Response to Om politikers moral

  1. Fredrik Brange skriver:

    Jag tror som du; att det är en utbred fördom att politiker skulle fuska mer än ”vanligt folk”. Anledningen är väl att de fuskande politikerna uppmärksammas mycket i massmedia och att man ställer högre krav på politikernas moral än på gemene man. När en politiker avslöjas med att ha betalat svart så blir det ju värsta stora skandalen, men om en snickare eller städerska jobbar svart anses detta nästan som ”normalt”/acceptabelt.

Kommentera

