Se upp för M och KD i miljöpolitiken

Dessa två partier har efter valet genomfört en total omsvängning i miljöfrågor, vilket är mycket bra. Men frågan är om detta främst är ett värnande av opinionssiffror. Finansminister Borg uttalade följande i november ang.  järnvägssatsningar: – En investering i väg är fyra-fem gånger viktigare än i järnväg. Vi har överinvesterat i järnvägar. Vi måste våga göra en prioritering, säger Borg till Sydsvenskan. Vidare manar Borg att bara 30% av statens trafikinvesteringar skall gå till järnvägar medan 70% skall gå till vägar.

I dagens lördags intervju i P1 fick Statsministern frågan om vad han anser om detta uttalande och tyvärr verkar det som statsministern helt står bakom denna linje. Jag anser det är på hög tid att Borgs makt begränsas, efter att ha saboterat försvarspolitiken ger han sig nu på miljöpolitiken vilket knappas kan sluta bättre.

Kristdemokraterna har liksom moderaterna svängt i miljöfrågorna och har nu gett upp bensinskattsänkningslinjen och menar nu att det kan vara rimligt med ett ökat bensinpris. Ett tydligt vallöftesbrott från partiet som gick ut med garantibevis för att man kunde lita på partiet i valrörelsen. Men det är tur att KD nu verkar ha insett ohållbarheten i sin politik, även om de givetvis borde insett detta för ett antal år sedan.

Själv har jag inte mycket övers till dessa partiers miljöpolitik som snarare verkar vara en yta för opinionen. Då bär det mig emot som liberal att erkänna att mp och v har under många år haft en mycket bättre politik för miljön. Problemet är ju bara att dessa partier många gånger sätter miljön framför människan och i valet mellan en miljövänlig politik eller människovänlig är valet lätt!

Men låt oss även vara självkritiska, för även om liberaler har haft ett engagemang på miljön så finns tydliga snedsteg. Inte minst Fp Stockholms motstånd mot biltullarna har varit negativt för miljön och människors hälsa i centrala Stockholm. Utvärderingen av experimentet talar det sitt tydliga språk och vi liberaler bör ge vårt fulla stöd till att permanenta biltullar.

2 Responses to Se upp för M och KD i miljöpolitiken

  1. Johan Richter skriver:

    Borg har givetvis helt rätt att vi överinvensterat i järnvägar. Det är inte rimligt att satsa så mycekt på järnvägar när den överväldigande delen av trafiken går på vägar.

    Jag är inte säker på om vi ska höja bensinskatten ännu mer, Jag har inte sett någa beräkningar hur stora kostnader bensinanvändningen egentligen orsakar. Vi har redan höga bensinskatter och jag är inte säker på att den behöver höjas ytterligare för att miljökostnaderna ska internaliseras.

    Själv är jag övertygad om att Borg kan sköta miljöpolitiken alldels utmärkt. Det som saknas i svensk miljöpolitik är just det ekonomistiska perspektiv vår finansminister kan bidra med.

    Borg for statsminister!

  2. Emil Strand skriver:

    Ja, här har vi olika uppfattningar.

    Jag anser inte att vi överinvesterat i järnvägar, men däremot felsatsat i regioner där det inte varit tillräckligt samhällsekonomiskt lönsammt. Att sedan uttala att en väginvestering är flera gänger viktigare än en järnvägsinvestering, menar jag är direkt felaktigt.

    Avseende höjning av bensinskatten är jag inte heller säker på att den skall höjas, men vi skall inte utesluta det och vi skall definitivt inte genomföra den sänkning som KD lovade innan valet.

    Det viktiga tycker jag är att bilanvändningen skall minimeras genom ekonomiska styrmedel och då måste alternativ gynnas som järnvägen. Avseende bilismen och dess negativa inverkningar på dagens samhälle återkommer jag till i senare blogginlägg.

    Jaha, det är ju interessant att du finner Borg så fantastisk. Muf som har ett mer nyleberlt perspektiv i flertalet frågor skanderar numera ”Anders Borg, LO Borg” Syftenade på hans socialdemokratiskt bevarande politik som spelmonopolets försvarare och som inte vill sänka skatter tillräckligt och minska bidragen.

    Jag tycker det verkar som Borg har ekonomismen som ideologi och då blir han sosse, liberal eller konservativ när det passar honom och hans budget. Han verkar sakna ideologisk förankring på ett sätt som jag tror är mycket skadligt för en politiker.

Kommentera

