Dåligt diskrimineringsförslag

DN-debatt idag presenterar Nyamko Sabuni regeringens förslag till ny dskrimineringslagstiftning. Förslaget innehåller flera förändringar jämfört med dagens läge. Bland annat kommer de olika diskrimineringsombudsmännen att slås samman, liksom de olika lagarna som förbjuder diskriminering på olika grunder.

Vidare förbjuds diskriminering på två nya grunder, nämligen ålder och könsidentitet. Och de gamla diskrimeringsförbuden ska gälla på fler områden än idag.

Jag tycker lagförslaget är ett dåligt förslag i flera avseenden och jag tänkte motivera varför i den här blogposten.

Jag accepterar att vissa diskrimeringsförbud är bra av pragmatiska skäl i det fördomsfulla samhälle vi lever i. Men det är viktigt att ha i åtanke att de har principiella nackdelar eftersom de flyttar makt till domstolar att avgöra frågor vem som ska ha anställningar eller liknande, istället för att sådana frågor avgörs i frivilliga transaktioner som normalt är det bästa.

Jag tycker dessa principiella problem är viktiga att ha i åtanke när man utvärderar hur långt diskrimineringslagarna ska gå. 

Vad ogillar jag då i det förslag som Sabuni presenterar? Här är några saker jag inte håller med om:

1. Att diskriminering på grund av ålder förbjuds. Tydligen ska det innefatta ett förbud mot att missgynna såväl äldre som yngre, trots att texten är något oklar på den punkten.

Jag tycker inte åldersdiskrimineringen kan sägas vara ett så stort problem att det motiverar ett ingrepp i samhällslivet från statens sida på det här viset.  Jag ser inga skäl att tro att den här lagändringen sammantaget kommer leda till positiva ekonomiska effekter, trots positiva effekter som att obligatoriska pensionsavgångar nu rimligtvis måste avskaffas. Att man måste förbjuda åldersdiskriminering enligt EU-direktiv är förstås relevant för att bedöma om regeringen ska lägga fram lagen, men gör den inte bättre.

2. Man behåller kravet på arbetsvärdering, dvs att ”livärdiga” arbeten ska ha samma lön. Dessutom nämnar man fortfarande ingeting om marknadsförhållanden i den uppräkning av faktorer man ska använda för att avgöra om arbeten är likvärdiga.

Jag har svårt att se detta som annat än planekonomi av värsta sort, där man tror det finns någons sorts objektiv värdering vad som är ett rimligt pris. (I det här fallet på arbete.)

3. Man har behållit förbudet mot indirekt diskriminering, dvs regler som inte är diskriminernande men som råkar drabba en grupp mer än en annan. Sådana regler måste kunna motiveras som nödvändiga för att de ska tillåtas.

Enligt min mening är det också att blanda in domstolar och myndigheter i för många frågor. Ett förbud mot regler vars verkliga syfte är att missgynna en grupp hade räckt.

4. Värst av allt med Sabunis artikel är att hon kan tänka sig en ”öppen lista med diskrimeringsgrunder”. Det innebär ju närmast ett allmänt krav på saklighet på många områden av samhällslivet som i varje fall jag tycker är ett absurt stort ingrepp i marknaden. Den minskade rättsäkerheten är inte heller oproblematisk. (Intressant nog verkar inte Sabuni reflekterat över att om fler diskrimineringsgrunder förbjuds försvagas rimligen skyddet mot diskriminering på de grunder som redan är förbjudna.)

5. Sist en språklig fråga, utan politisk relevans. Jag gillar inte hur man kommit att använda diskriminering.

Jag tycker inte man ska säga att någon ”diskriminerar mot kvinnor”. Jag tycker man ska säga ”missgynnar kvinnor”. Som jag ser det ”diskriminerar” man ”mellan” personer, inte ”mot” någon. Egentligen så säger min språkkänsla att diskriminering inte innehåller något värdeomdöme. Så att man kan säga att arbetsgivare diskriminerar på grundval av utbildning utan att antyda att det är negativt. Men jag inser att min språkänsla där skiljer sig totalt från de flesta andra.

Jag tror att ”diskriminering” normalt används på det sättet jag vill i akademiska sammanhang. Någon som vet vad som var den ursprungliga betydelsen?  

Kommentera

