Bra med mer marknadsanpassade hyror

DN skriver idag om att en utredning kommer föreslå ett system med mer marknadsanpassade hyror, om än inte fullständiga marknadshyror.

Det är bra. Att prisbildningen på hyresmarknaden inte fungerar enligt de vanliga marknadsekonomiska reglerna, som tillämpas på t ex marknaden för hus och bostadsrätter, är dåligt. Hyresregleringen har lett till alla de konsekvenser man skulle förvänta sig från den allra enklaste ekonomiska modellen; nämligen köer och svart marknad.

Den har också misslyckats med att motverka segregation som är ett av de påstådda syftena med den. Och så har köerna den indirekta effekten att minska rörligheten på arbetsmarknaden vilket förstås inte är vad Sverige behöver.

 Utredningen kommer inte att föreslå riktiga marknadshyror enligt DN men ett system som är mer marknadsanpassat än idag. Så det är ett steg i rätt rikting och jag skulle vara väldigt glad om det genomfördes. Men jag är inte övertygad om att det kommer hända. Det finns nog en stor chans att regeringen fegar ur.

Det vore synd eftersom problemen på den svenska bostadsmarknaden är så stora. Problemen med köer och otillräcklig nyproduktion löses inte utan marknadshyror.

Men hyresregleringen är förstås inte det enda problemet på svensk bostadsmarknad. Planprocessen är utdragen och planekonomisk och kunde fungera bättre. Och byggnadsbranschen är vad jag förstår inget föredöme när det gäller produktivitet, möjligen beroende på dålig konkurrens.  Det borde vara ämnen för egna utredningar. (Jag är medveten om att plan- och bygglagen har utretts nyligen men de ganska små förändringarna som föreslogs kommer inte göra någon större skillnad. )

3 Responses to Bra med mer marknadsanpassade hyror

  1. Emil Strand skriver:

    Jag håller med om att det är en utveckling i rätt riktning, men frågan är hur långt vi vill gå i den riktningen. Bör kommunala bostadsföretag finnas överhuvudtaget? skall vi sälja ut alla? I ex. Lund är alliansen överrens om att inte sälja ut det kommunala bostadsbolaget, medan man i andra kommuner anser att man skall sälja ut stora delar av de kommunala bostadsbolagen.

    Jag kan anse att det finns behov av kommunala bostadsbolag för svaga grupper som inte är attraktiva på bostadsmarknaden. Jag finner också att det offentliga rummet inte till fullo bör dommineras av marknadskrafterna utan att det är rimligt med planprocesser omfattandes samråd och liknande.

  2. Johan Richter skriver:

    Jag tycker man kan sälja ut de kommunala bostadsbolagen helt. Kommunens roll kan reduceras till att hyr abostäder i speciella fall.

    Jag vil inte återinföra den fria expoateringsrätten om det var det du trodde, så jag håller med att det bör finnas någon form av planprocess och samrådsförfarande.

    Men jag är övertygad om att det kan fungera bättre än i dagsläget. Exakt hur bör vara en fråga för en utredning.

  3. Emil Strand skriver:

    Ja, planprocessen håller ju på att effektiviseras i Lund och detta finner jag högst rimligt.

    Jag tror att det finns en framtida roll för kommunala bostadsbolag. Men den skall givetvis vara mindre än idag.

Kommentera

