Ett varmt farväl till Flumskolan

I dagens DN går att läsa om den nya gymnasiereformen som presenterades på måndagen. Med glädje anar jag en uppstramning av dagens gymnasieskola, som lurat så många elever till program som varken gett högskolebehörighet eller en språngbräda ut i arbetslivet. Det nya gymnasiet kommer istället att innehålla tre olika program; Yrkesförberedande Linjer, Lärlingsutbildningar och Studieförberedande Linjer. Dessa kommer att utformas likadant i hela landet.

Detta anser jag vara mycket bra, då det ges samma möjligheter till god utbildning i hela landet. En annan positiv aspekt är att färre elever luras in på en linje där de huvudsakligen sysslar med sin hobby. Dessa ”hobbygymnasier” resulterar bara i att utbildningen i de teoretiska ämnena kommer i andra hand, och efter tre år på gymnasiet står eleven utan högskolebehörighet och yrkesförberedning men med väldigt goda kunskaper om viner eller fotbollar… Detta är inte vad gymnasierna är till för, därför välkomnar jag Anita Ferms förslag om att Skolverket måste kvalitetssäkra alla utbildningar. Däremot ställer jag mig frågande till att regionala kurser ”endast får starta under en försöksperiod på två år”. Innebär detta att en elev efter sitt andra år kan få se sin linje lägga ner, utan att programmet är avslutat?

I det stora hela tror jag dock att detta är ett mycket bra förslag, och jag delar inte alls sossarnas farhågor att det kommer att skapa ett ”A- lag och ett B- lag” i samhället. Tvärtom tror jag att det kommer bidra till att rätt man hamnar på rätt plats, vilket inte sker när endast 60 % klarar av gymnasiet och många luras in på högskolan och sedan står utan jobb och med stora studieskulder.

Enligt min åsikt var det högt på tiden att någon tog bladet från munnen och ifrågasatte den ineffektiva flumskola som bedrivs i Sverige idag!

Kommentera

