Fifflare hyllas som hjälte på luf.se

Camilla Lindberg (Fp) som röstade mot FRA förslaget hyllas nu som  en hjälte, och visst förtjänar hon ett stort erkännande för att hon röstat mot partilinjen. Men att utmåla henne som  hjälte när hennes fiffel varit värre än Mona Sahlins tobleroneaffär, Maria Borelius och Cecilia Stegö är anmärkningsvärt.

Lindeberg innehar rekordet i betalningsanmärkningar i riksdagen 16 stycken, vilket visar på ett ekonomiskt slarv av proportioner som överstiger flertalet tidigare skandaler. Dessutom medger  Lindeberg sedan hon kommit in i riksdagen att hon fortfarande kan få betalningsanmärkningar.

Att då Frida Johansson Metso skriver att ”Du är en heder för Folkpartiet och kommer aldrig att sakna stöd igen.” anser jag minst sagt förhastat och ogenomtänkt. Jag kan bara hoppas att jag inte är ensam i Luf om att vara kritisk till de personer som missköter sin ekonomi på detta sätt. Och om jag är ensam anser jag att det råder en stor dubbelmoral med tanke på all kritik Mona Sahlin fått för hennes bristande ekonomiska kontroll.

6 Responses to Fifflare hyllas som hjälte på luf.se

  1. Johan Richter skriver:

    Borelius och Stigö bröt mot lagen. (Stigös brott var inte allvarligt i och för sig, och borde kanske inte vara ett brott men ändå). Att få betalningsanmärkningar är inte olagligt.
    Kritiken mot Sahlin gällde ju att hon lät staten betala henes privata utgifter, återigen något annatän bara slarv med privatekonomin.

    För mig väger hur riksdagsledamöterna sköter sin privatekonomi lätt mot vad de gör i tjänsten och där instämmer jag med Luf att Lindberg har gjort det rätta i en ganska svår situation.

  2. Emil Strand skriver:

    Som jag skriver förtjänar hon ett erkännande för de instser hon nu gjort.

    Men att få så pass många betalningsanmärkningar innebär att man under mellantiden åsamkat någon annan ekonomisk skada vilket jag anser motsvarar det som Sahlin har gjort (Sahlin fick en betalningsanmärkning). Mona Sahlin använde just detta som förklaring att hon var slarvig med sitt liv men inte med politiken. Väldigt mycket av kritiken mot Mona Sahlin handlade desutom om privatekonomin som de obetalda p-räkningarna osov.

    Att ha en moral för vad riksdagseledamöterna går i tjänsten och en för vad de gör privat anser jag är dubbel moral. Och 16 stycken betalningsanmärkningar är väl över den acceptabla gränsen för att begå enstaka misstag, alla felar givetvis men det måste finnas gränser.

  3. Johan Richter skriver:

    Självklart ska man betala sina räkningar om man kan.

    Men även om(notera om, jag vill inte döma någon utan att känna till detaljerna) Lindberg slarvat så tycker jag visst man ska skilja på privatmoral och tjänstemoral.

    Anta att en riksdagsledamot är otrogen mot sin fru? Det är så klart moraliskt fel men det är knappast relevant när vi utvärderar hans politiska gärning.

    Jag hade ändrat rubriken om jag var dig i alla fall. Fifflare är något ganska mycket starkare än slarver. Har du inte bevis för att hon tjänat på sina handlingar, vilket verkar osannolikt, tycker jag du ska ändra den.

    Jag har inte kritiserat Sahlin för hennes privatekonomi. Jag vet inte om Metso gjort det heller, vid sökning på Lufs hemsida hittade jag inget pressmeddelande om det.

  4. Emil Strand skriver:

    Jag kan instämma att det är viss skillnad på om man är otrogen. Men betalningsanmärkningar har en direkt relevans för moralen som man kan kräva av en riksdagsledamot. Med en betalningsanmärkning kan man inte erhålla lån och liknande och har således inte något förtroende att hantera små summor pengar och då är det tveksamt om man skall delta i beslut om hela samhällets ekonomi.Dessutom tenderar det att vara svårt att få flera jobb, och jag anser definitivt att vara riksdagsledamot är ett jobb som är förknippat med mycket stort ansvar.

    Ovanstående handlar om att man fått en betalningsanmärkning och självfallet kan man göra fel och ha överinseende med detta. Men 16 stycken är mycket väl över det acceptabla för att kunna inneha en sådan ansvarsfull position.

    Och oberoende vad du och jag tycker får det konsekvenser för förtroendet som drabbar hela partiet och i förlängningen alliansen. Detta är något som spär på det generella politikerföraktet och jag anser det viktigt att se den större bilden.

    Och Nej jag tänker inte efterhandsretuschera mitt inlägg och bedriva självcensur bara för att jag är kritisk mot min egen organisation. Mona Sahlin utpekades också som fifflare 95 och sade då ”jag är baske mig ingen fifflare utan en hederlig människa.” och hon hade heller inte tjänat på det hon gjorde. Hennes anhängare försökte då också hävda att hon var slarvig, men inte mer. Jag tror inte du kommer hitta något om Mona Sahlins privatekonomi då det är över 10 år sedan det var aktuellt.

  5. Johan Richter skriver:

    Jag säger inte du ska bedriva sjalvcensur för att du kritiserar en folkpartist utan för att du inte belagt att du har täckning för påståendet fifflare. (Som återigen är något annat än slarver.)

    Att Mona Sahlin kanske också beskyllts orättvist gör inte din felaktiga beskyllning bättre. Vad Sahlin kallats av borgerliag eftersom du inte presenterat några exempel på att de borgerluga vi diskuterar nu, Metso och Lindberg, kallat henne för någonting.

    Skriv ett inlägg om hur orättvist behandlad Sahlin blev om du tycker situationerna är jämförbara istället.

  6. Emil Strand skriver:

    Vissa beskrev Mona som fifflare och andra som slarver. Det som jag ser som relevant är att jag i mitt inlägg beskriver vad hon har gjort för övertramp (en praxis som mig veterligen är väletablerad i ex. nyhetsvärden vad gällande påstående och belägg)Självfallet gör inte en felaktighet någon annan bättre men jag ansåg dessa beskyllningar mot Sahlin vara rimliga.

    Jag har aldrig påstått att Lindeberg och Metso skulle ha sagt varken det ena eller det andra om Sahlin utan det enda jag skriver är att jag anser det råda dubbelmoral om inte andra än jag reagerar på en okritisk hållning mot Lindeberg.

Kommentera

