Rätt av bussförarna att strejka

Kollektivtrafik är något som ofta lyfts fram som något oerhört viktigt för miljön. I denna vecka kommer vi kanske råka ut för en busstrejk i Skåne, vilket givetvis drabbar de människor som har långt till arbetet och har för vana att åka kollektivt. jag oroas lite över hur debatten går. Man hör titt som tätt att ”ja men det tar ju inte lång tid att cykla inom Malmö” angående hur strejken (om den blir av) kommer drabba passagerarna. Som om det bara är storstadsbor som drabbas om bussarna slutar gå. De som drabbas hårdast är ju de som bor ”på landet” och har jobb inne i städerna.

Detta till trots (jag är själv en av dem som bor i en liten håla och har 3 mil till jobbet) tycker jag det är helt rätt av chaufförerna att strejka om de inte skulle få igenom sina krav. Man ser alltför ofta att busschaufförerna får köra väldigt långa sträckor, har enbart några minuters paus, och på många ställen där pausen hålls finns inte någon vidare tillgång till exempelvis toalett. Detta rimmar illa med att man vill lyfta fram kollektivtrafiken som ett bra alternativ till bilåkande. Det handlar även om trafiksäkerheten. En bussförare som somnar framför ratten för att han inte har fått tillräckligt med vila mellan körningarna är inte acceptabelt, och kan få oerhörda konsekvenser. Därför säger jag; ”stå på er bussförare!”. Vi kollektivtrafikåkande kan överleva några dagars strejk. Hellre det än att sitta på en buss som krockar för att föraren somnat vid ratten.

3 Responses to Rätt av bussförarna att strejka

  1. Emil Strand skriver:

    Jag anser först och främst att man som politiker inte skall gå in och kommentera arbetsmarknads konflikter, och därmed vill jag ha sagt att jag tycker det var fel av V att stödja sjuksköterskestrejken och jag anser det likväl fel om något parti eller politiker går in och kommenterar denna strejk.

    Däremot kan vi ha åsikter om strejken. Och då jag vet att en del av kraven är att höja lönerna ställer jag mig tveksam till detta då det riskerar motverka en ökad lönespridning i samhället vilket jag tror är bra av flertalet anledningar. Jag kan heller inte se problematiken kring vilotider med dagens regler. Mig veterligen räcker 8 timmar för att man skall vara utvilad och jag ser heller inte den problembild som exempelvis fanns med lastbilschufförer som var för trötta och uppmärksamades för flertalet dödsolyckor.

    Om man nu är engagerad för resenärernas säkerhet är snarare bilbälte i bussar en effektivare och billigare åtgärd (och här råder det ju i princip en total enighet att det är den viktigaste säkerhetsåtgärden). Här kan man förstärka regelverket och exempelvis införa en kontroll funktion för chufförerna.

  2. Jessica Presits skriver:

    Jag håller inte med dig om att man som politiskt aktiv inte borde kommentera arbetsmarknadskonflikter. Jag har all rätt att göra det som privatperson.

    Vad gäller själva strejken så tror jag att det visst är ett problem med vilotider. Även om de får 8 timmars vila per dygn, så behöver man ändå vissa pauser på jobb (mer än de få minuter vissa bussförare får på vissa sträckor). Du kan väl ändå inte påstå att det räcker med 8 timmars vila på natten och sen kan man jobba t.ex. 8 timmar i sträck utan paus?

    Angående resenärernas säkerhet är väl bilbälte i bussar en jättebra idé. Men om föraren skulle somna så hjälper inte precis bilbälten de personer som skulle bli påkörda av bussen, eller hur?

  3. Emil Strand skriver:

    Som politiker menade jag givetvis de som är anställda och är partirepresentanter (motsv.) och INTE oss utan som jag skrev ”…kan vi ha åsikter om strejken”.

    Jag vill inte bedömma vad som är tillräcklig vila. Men jag kan konstatera att regelverket som tillämpas motsvarar det som finns i Sveriges största myndighet och somi sin tur baserar sig på erfarenhet samt forskning innom området. Jag har inte sett att facket presenterat något motsvarande som stödjer deras argumentation.

    Risken att föraren skulle somna men nuvarande regelsystem ser jag som mycket liten. Hur många olyckor för de aktuella bussförarna kan man härldea till brist på sömn? Jag kan varken se att du eller facket presenterat några hållbara argumente.

Kommentera

