Integritetsdebatten; aningen uppskruvad?

Integritet är något som är på mer eller mindre allas läppar. Inte minst under denna sommar då politiken (som normalt är smått död under sommarmånaderna) har kretsat kring FRA-lagen. Men varför stressar vi upp oss så mycket, egentligen?

 Jag skulle nästan vilja påstå att det hela till stor del handlar om egoism eller i varje fall på tok för stort självförtroende. Av någon anledning tror vi att staten/företagen/varenda jäkla kassörska i sta´n är intresserade av våra privatliv. För så intressanta måste vi ju vara. Det kan väl inte vara så att man bara är en i mängden?  Givetvis är det ju så att alla företag som tar kunduppgifter har någon direkt koppling till staten. (Att jag bodde i Sovjetunionen var minsann nåt nytt….)

Från ironi till allvar. Det skulle vara intressant med någon undersökning som visar hur pass övervakade svenskar känner sig, och hur övervakade vi egentligen är. På rak arm skulle jag gissa på att vi inte är hälften så övervakade som vi känner oss. Någon som har tips på sådan intressant statistik? 😉

6 Responses to Integritetsdebatten; aningen uppskruvad?

  1. Johan Richter skriver:

    Jag tror inte staten kommer vara intresserad av mitt privatliv.

    Det jag tror ar mojligt (skriver pa en dator utan svenska bokstaver) ar att staten kommer att valja att spionera pa Luf eller andra politiska organisationer och det ar den risken jag ser med lagen.

  2. christoffer skriver:

    Min personliga erfarenhet är att folk blit förvånade över hur mycket de är övervakade.

    Man vet inte om hur mycket information om ens köpmönster mm som stora företag sammarbetar om att samla ihop.

    Och man har inte förstått hur mycket information som olika myndigheter har om en.

    Sen vil jag kommentera Johans kommenter: Det är inte bara organisationer som staten har intresse av att spana på.
    Varje enskild person som ställer sig upp och avviker från normen kommer att vara i riskzoonen. Och i våra komplicerade samhällen så begår de flesta av oss lagbrott varje dag, utan att ens vara medvetna.
    Lite selektiv verkställande av detta och alla obekväma personer är antingen i fängelse eller kan avfärdas som ”rätshaverister och brotslingar”

    enda lösningen är att vi som samhälle är mycket nogrannare med vilka saker som samlas in och hur uppgifterna behandlas.

    /C

  3. Johan Richter skriver:

    Jo, jag haller med.

    Jag menade (men skrev inte) att regeringen kan vara intresserad av att spana pa politiska motstandare, individer och organisationer. Min poang var att min oro inte galler att FRA-tjansteman ska lasa min e-post for att ha nagot att skvallra om vid fikat.

  4. Jessica Presits skriver:

    Jag förstår din kritik, Johan. Men jag håller inte med vår käre vän Christoffer.
    Min personliga erfarenhet säger nämligen mig att folk tror att företag har alla deras uppgifter liggande i nån liten hörna (läs: databas).
    Eftersom jag själv jobbar inom servicebranschen och stöter på väldigt mycket folk i mitt jobb, så grundar jag min uppfattning på alla de gånger folk kommer och har glömt bokningsnummer men tror att jag ska kunna hitta deras bokning genom att få personnumret. På mitt jobb är detta stört omöjligt, men det händer likväl väldigt väldigt ofta att folk tror att det ska funka.
    En annan liknande sak är när man frågar efter kunduppgifter för att kunna göra en bokning och får höra: ”mina kunduppgifter finns säkert redan i datorn”. Allt som oftast har kunden fel om detta…

    Men det kanske bara är jag som har en pessimistisk inställning efter för lång tid inom servicebranschen 😉

  5. Emil Strand skriver:

    Jag instämmer med det som Christoffer skriver att det förekommer en oerhörd registrering av olika uppgifter och att personer inte är medvetna om detta. Men man glömmer ofta flera aspekter i detta och debetten kring övervakning baseras ofta på spekulationer om möjlighter i stället för att basra sig på erfarenheter (och sådana finns det gott om).

    För att bara nämna ett antal aspekter innebär ju en automatisk registering inte att någon person tar del av den. Exempelvis all kameraövervakning som endast tas fram i händelse av brott och för den delen automatiserad dataövervakning där uppgifterna endast tas fram efter det att misstanke finns.

    Sen finns det också en sekretess i delgivningen av personuppgifter som gör att staten sällan sammanställer alla personuppgifter och på så sätt får en helhetsbild. Ett exempel på att även sekretessen mellan myndighter är stor ett ex. Lasermannen som av staten utbildas på vapen under värnplikt samtidigt som han av samma stat vårdades för aggresivt beteende på psykisk klinik. En stor del av övervakning är helt nödvändig som ex. övervakningen av de vänsterextremister som jag var helt riktigt, då motsvarande grupperingar begick terrordåd som bombningen av västtyska ambassaden.

    Det jag vill påpeka med detta är dels att det är en avvägningsfråga om övervakning och jag motsätter mig de som överdriver på båda sidor i ex. den nuvarande FRA debatten. Dels anser jag att debatten inte skall utgå ifrån spekulationer om vad som kan registreras osov. utan på de erfarenheter vi har.

  6. christoffer skriver:

    Här tar emil upp en väldigt bra sak. Det viktiga/farliga är så olika register samkörs.

    så som jag ser det så gälelr det att vi tar ett samjat grepp på fyra saker.

    1) vilka uppgifter får samlas in (och av vem)?
    2) hur får uppgifterna användas ?
    3) när ska uppgifterna förstöras. ?
    4) Hur förhindrar vi missbruk ?

    Jag själv är ganska pessimistisk då det gäller att förhindra missbruk av redan existernade uppgifter, det leder mig till att vilja vara VÄLDIGT restriktiv på punkt 1-3) dvs samla in så lite uppgifter som möjligt och förstör dem så snabbt som möjligt.

    vist så blir odsen att vi missar en ny laserman lite större, men det är ett pris som samhöllet måste betala för att fortsätta vara fritt.

Kommentera

