Mödomshinnan är en myt!

Min lillasyster började i veckan sjunde klass, och de nya skolböckerna ligger i travar här hemma. Med debatten om rekonstruerad mödomshinna i minnet letade jag nyfiken upp hennes biologibok. Döm om min förvåning när jag i denna bok, tryckt 2002, fann följande stycke

”4- 5 cm in i slidan finns ett veck som kallas mödomshinnan. Den täcker delvis slidöppningen hos unga flickor och brukar brista och blöda vid första samlaget. Det skall dock betonas att mödomshinnans storlek varierar. Hos vissa flickor utgör den endast en liten slemhinnekant.” Det skall tilläggas att den inte var utsatt på bilden, utan bara nämndes i texten.

Jag kan inte vara nog tydlig med att understryka att mödomshinnan inte existerar. Trots detta går unga flickor till kliniker för att få sin hinna ”rekonstruerad” för att de måste vara oskulder när de gifter sig. Men, då det inte finns något att rekonstruera lägger kirurgen två stygn på vardera sidan om slidöppningen. Vid penetrering slits stygnen av och drar med sig en del vävnad, vilket gör att kvinnan blöder.

Jag har svårt att förstå hur vi kan hjälpa kvinnor genom att fortsätta understödja de myter som möjliggör det för män att fortsätta förtrycka och kontrollera kvinnors sexualitet. Vid varje operation av den här typen som genomförs har ännu en kvinna förlorat rätten till sin egen kropp.

Att något slits sönder och blöder vid första samlaget är en ren och skär lögn, och jag vill inte se min syster och hennes jämnåriga växa upp i tron om att det är fullt normalt. Det är skrämmande att det år 2008 fortfarande står i böckerna och att varken läraren, skolsköterskan eller någon annan berättar för de unga flickorna att de inte ska blöda.

5 Responses to Mödomshinnan är en myt!

  1. Johan Richter skriver:

    Får man fråga om källa till icke-existensen av mödomshinnan? Den anatomibok* jag själv råkar ha hemma skriver nämligen följande :

    ”In virgins (females who have never participated in sexual intercourse) the mucosaa near the distal vaginal orfice forms an incomplete partition called the hymen. The hymen is very vascular and tends to bleed when ruptured during the first coitus (sexual intercourse). However, its durability varies. In some females, it is ruptured during a sports activity, tampoon insertion or pelvic examination. Occasionally it is so tough that it must be breached surgically if intercourse is to occur.”

    *Marieb, Elaine, ”Human anatomy and physiology”, 6th edition.

  2. Johan Richter skriver:

    Det är ju ingen större skillnad jämfört med min källa. De påstår ju inte att mödomshinnan inte existerar utan att det inte är en hinna egentligen. Men det har väl knappast någon trott? Namnet är kanske förvirrande men det är å andra sidan inte ovanligt.

    Intressant i skillnaden när det gäller blödning även om det är svårt att se om det är fråga om en verklig skillnad i vad man påstår eller vad man väljer att betona.

  3. Jessica Presits skriver:

    Jag tycker det är intressant att båda era böcker påstår att kvinnor ”tend to bleed” vid sitt första samlag. Hela debatten kanske handlar lite för mycket om huruvida hinnan existerar, medan den egentligen borde handla om hur själva blödningen i sig är en myt.

    För vad spelar det egentligen för roll om hinnan existerar eller inte? det är ju blödningen man vill åt när man genomgår en sådan här operation. bara en liten reflektion 🙂

    Och Johan, helt ärligt, jag fattar inte ett piss av ditt sista stycke… 😉

  4. Johan Richter skriver:

    ”Båda” våra böcker?

    Vad jag menade var att ”tend to” är ett ganska vagt begrepp och kan ges en tolkning som inte strider mot det som står i artiklen Hanna länkade till.

Kommentera

