SVT:s uppgifter om FRA:s samarbete inte nya

SVT uppger under söndagskvällen att FRA samarbetar med diktaturstater efter att utrikesministern sagt att detta är sannolikt. Sannolikheten för detta är givetvis stor om man ser på den svenska underrättelsetjänstens historia där bland annat FRA samarbetat med den fd Hitlergeneralen Gehlen under åren 1957-63. Det är således inget nytt som SVT presenterar utan snarare något som är känt men obekant för de flesta svenskar.

Chefen för T-kontoret (Thede Palm) som var en svensk underrättelseorganisation fram till 1964 skrev följande några år före sin död:

”Jag samarbetede med CIA, ja, varför inte. Jag skötte min del, regeringen tillät å sin sida flyget att man samarbetade med det amerikanska flyget i vissa fall. Jag bjöd hit Gehlen, fd. Hitlergeneral. Vad hade man sagt om det blivit känt? Ansvaret var mitt I sammanhanget kan ju nämnas att statsminister Erlander väl visste vem jag var och kanske också vad jag gjorde. Men jag tror inte att han kallade på mig ens tio gånger under mina nitton år som chef för T-kontoret. Jag har rätt att säga at jag inte gjorde honom mycket besvär.”

Palm kom sedan att introducera Gehlen för den dåvarande FRA Chefen Gustaf Tham och ett samarbete kom att inledas där information bytte ägare.

Att inte detta samarbete skulle fortgå även efter det kalla kriget vore mycket otroligt. Efter det kalla kriget har Sverige snarast knutits närmare andra stater på det militära området och att detta inte skulle gälla underrättelseområdet är givetvis mycket osannolikt. SVT:s reporter Filip Struwe säger också följande i reportaget  ”…den information som FRA samlar in kan hamna i stort sätt i vilka händer som helst i världen”. Detta uttalande har han med stor sannolikhet mycket lite stöd för. Underrätelser sprids givetvis inte så att de kan komma till fientliga stater eller liknande då det är kontraproduktivt.

4 Responses to SVT:s uppgifter om FRA:s samarbete inte nya

  1. Jessica Presits skriver:

    Jag reagerade också på mycket av detta under söndagens program. Programmet kändes oerhört vinklat, som all annan information som ”avslöjas” om FRA. Men vad kan man förvänta sig av SVT, egentligen?

    Man kan väl inte annat än sucka när man får höra nya ”avslöjanden” som egentligen är gammal skåpmat bara man orkar ta sig till närmaste bibliotek.

  2. Fredrik Brange skriver:

    Oavsett tycker jag att man borde ifrågasätta ifall det är rätt att underrättelseinformation utbytes med dikaturer. Det tycker i alla fall inte jag är rätt.

    ”SVT:s reporter Filip Struwe säger också följande i reportaget ”…den information som FRA samlar in kan hamna i stort sätt i vilka händer som helst i världen”. Detta uttalande har han med stor sannolikhet mycket lite stöd för. Underrätelser sprids givetvis inte så att de kan komma till fientliga stater eller liknande då det är kontraproduktivt.”

    På vilket sätt kan FRA garantera att underrättelseinformation inte sprids vidare när man väl har bytt det med en annan part?

  3. Emil Strand skriver:

    Nej, givetvis kan man inte garantera detta. Men sannolikheten är ganska lite och att påstå att det sprids var som helst i världen är synnerligen otroligt. Men det är samma sak med all annan export av materiel som kan användas mot oss eller av känslig natur.

    Jag anser det är helt rätt att vi byter underrätelser med diktaturer. Givetvis skall detta ske med stor restrektivitet. Låt mig ta ett antal exempel på varför det är motiverat. På FN missioner exempelvis måste man byta information med andra truppbidragande stater för att det skall fungera rent praktiskt och här finns många diktaturer ex. Pakistan vill jag minnas är den största bidragande parten till FN:s insatser. Om exempelvis Sverige får inormation om ett stort terrorattentat i en diktatur anser jag det helt riktigt att vi delar med oss av informationen så att människoliv kan sparas. Slutligen ansr jag det helt riktigt att västmakterna gav Sovjet underrättelser så att det senaste världskriget kunde vinnas. Slutligen finns också aspekten att i princip all nedrustningsverksamhet bygger på att man utbyter underrättelser om sina egna militära anläggningar så att man kan kontrollera att nedrustning verkligen sker.

  4. Emil Strand skriver:

    Ser att Bildt kommenterat det på ett bra sätt på sin blogg:

    http://carlbildt.wordpress.com/2008/09/14/lognaktig-tv-journalistik/

Kommentera

