Skillnaderna börjar tidigt

Hur jämställt vill vi ha det? Ska tjejer och killar kunna göra exakt samma saker, utan att få dåligt samvete?

Redan från första stadiet ser man tydliga skillnader. Det kan exempelvis gälla ”killfärger” och ”flickfärger”. Framförallt när det gäller somliga färger, t.ex. rosa. Eftersom denna uppdelning görs redan när barnet är bebis, kan man knappast beskylla barnet för skillnaderna. Det måste vara föräldrarna som är huvuddelen i detta, men även leksaksaffärer och dagis kan vara en bidragande orsak.

Vid ett annat tillfälle då man också märker tydliga skillnader är när barnen ritar. Det är tjejerna som står för prinsessorna och de ”mjukare” figurerna, medan killarna ritar Star Wars och de ”hårdare” figurerna.

Ska det behöva vara så i det samhälle vi lever i 2008 att killar kan skämmas  över att ha speciell klädsel på sig för det är för ”tjejigt”, eller att tjejer skäms över att ha för ”killiga” kläder på sig?

6 Responses to Skillnaderna börjar tidigt

  1. Fredrik Brange skriver:

    Intressant fråga! Jag skulle framför allt vilja vet vilka medfödda skillnader det finns mellan män och kvinnor (och människor över huvud taget), och vilka skillnader som uppkommer på grund av omgivningen/miljön. Men det tycks inte som det finns något entydigt svar på det – än.

    Hur som helst borde man förstås sträva efter ett mer jämställt samhälle. Inte för att kvinnor och män ska vara exakt lika, utan för att alla ska ha samma möjligheter oavsett kön. Jag tycker inte det är fel med skillnader så länge de är frivilliga.

  2. Hanna skriver:

    Jag håller med er båda, och jag tycker framförallt du har en viktig poäng där på slutet Fredrik, att det är inget fel på skillnader så länge de är frivilliga. Det är så lätt att glömma bort när vi hela tiden strävar efter att vara mer och mer lika varandra.

  3. Emil Strand skriver:

    Jag anser det viktigt att man undviker att politisera dessa frågor med alla tänkbara åtgärder för att rätta till problemen som finns. Detta sker ju tyvärr till stor del idag då mycket av jämställdhetssträvandena slagit över. Det var ju helt rätt att avskaffa obligatorisk textilslöjd för tjejer och träslöjd för killar. Men jag tycker det var fel att ha teknik endast för tjejer som när jag gick i skolan. Jag vet inte hur det är idag i skolan men intrycket jag har är att det är långt kvar till balans.

  4. Johan Richter skriver:

    Jag tror du har rätt att mycket av könsrollerna kan förklaras av hur föräldrar uppfostrar sina barn.

    Det är i själva verket en av mina käpphästar i jämställdhetsdebatten, att det är lätt för politiker att skylla på företagen (som i de flesta andra frågor) så att väljarna slipper granska om deras eget beteende har något ansvar för hur situationen ser ut. (Inte för att arbetsgivarna saknar betydelse så klart, men deras roll får oproportionerligt mycket uppmärksamhet tycker jag.)

    Får jag fråga hur dagispersonalen beter sig? De måste ju vara tydliga med att inte betrakta det som något konstigt när pojkar har rosa och liknande och lära barnen att de inte ska retas för det.

  5. Emelie Ekman skriver:

    Min erfarenhet är att man skulle kunna diskutera frågan mer, men att personalen motarbetar situationer där eleven blir retad p.g.a. jämställdhet.

  6. Mr. G skriver:

    Låt oss inte politisera färgen rosa nu. Jag lekte inte med Star Wars när jag var liten, däremot lekte jag djursjukhus. Ingen politiker skall lägga sig i barns leksaker. Inte på Kuba, inte i Nordkorea och inte i Sverige.

Kommentera

