Självklart skall polisen ingripa mot brott

I Malmö tillämpade polisen sin nya taktik att inte ingripa när brott begås under vänsterdemonstrationer. Denna taktik har lett till ett flertal reaktioner mot polisledningens passivitet och en sådan taktik har redan fått praktiska konsekvenser, men vad som är värre är de signaler polisen sänder när man står och tittar på medan grova brott begås.

En Polis från insatsen yttrade följande ”De misshandlade människor mitt framför ögonen på oss och så får vi order om att inte ingripa”.  Att medier sedan i allmänhet beskrev den olagliga demonstrationen som fest får en att fråga om de hade beskrivit våldsaktioner från nazister eller andra grupper på samma sätt.  Och varför tillämpar inte polisen  passivitet och sk. ”icke provokativt” beteende mot andra grupper framgent så som fotbollshuliganer. Att polisen väljer att låta vissa grupper begå brott samtidigt som man ingriper mot andra undergräver tron på samhällets grund vilket är mycket allvarligt.

Att vänstern försvarar våld är bekant för de flesta men tyvärr vilar även grön ungdom på en ideologisk grund där våld och olagliga aktioner är en del av det politiska arbetet. Jag har skrivit om detta tidigare och därför är det inte förvånande att det nu kommer kritik emot de grönas agerande. Det intressanta är att det kommer ifrån de egna leden och man kan bara hoppas på att någon form av självsanering inleds så att vi slipper uttalanden som dessa.

4 Responses to Självklart skall polisen ingripa mot brott

  1. Alex Lindskog skriver:

    På vilket sätt menar du att mitt uttalande var dåligt?
    Det är löjligt av dig att påstå att ”grön ungdom vilar på en ideologisk grund där våld och olagliga aktioner är en del av det politiska arbetet.”
    Säg något som tyder på det?

  2. Emil Strand skriver:

    När du skriver ”Jag förstod att stenkastarna var provocerade av att poliserna ens var där, kanske just också eftersom de var så många.” Tycker jag att det är anmärkningsvärt att du visar förståelse för krafter som uppvisat ett våldsamt agerande. Snarare menar jag att det är en trygghet att polisen är närvarande vid situationer där brott riskerar att begås.

    Med våld och olagliga aktioner så hänvisar jag till det jag tidigare skrev på:
    https://luflund.wordpress.com/2008/01/27/den-grona-extremismen/#more-321

  3. Maria Ferm skriver:

    ”tyvärr vilar även grön ungdom på en ideologisk grund där våld och olagliga aktioner är en del av det politiska arbetet. ”

    Detta är helt felaktigt och taget ur luften. Grön Ungdom är ett pacifistiskt förbund och den gröna rörelsen och dess ideologi är motsatsen till det du påstår.

    Väldigt trist att se sådana lögner spridas,

    Maria

  4. Emil Strand skriver:

    Jag vill uppmana Maria Ferm att motbevisa mig och förklara hur jag kunde hitta det jag hittade på grön ungdoms sida under det jag skrev på:

    https://luflund.wordpress.com/2008/01/27/den-grona-extremismen/

    Då kommer du se att det på intet sätt är tagit ur luften utan från er egna hemsida!

    Dock är mitt intryck att den gröna rörelsen är i kraftig förändring. Grön ungdom ex. är fortfarande pacefistiskt medan partiet knappast kan beskrivas som sådant efter försvarsbeslutet 2004 (och än mindre i internationella samanhang efter att det största och äldsta gröna partiet i Tyskland accepterat militära aktioner) . Jag upplever vidare en stor förändring i grön ungdom med nya språkrör. Jag känner inte till att Maria Ferm och Jakop Dalunde har uttryckt sig som sina företrädare om revolution mm.

Kommentera

