Ska DHMO förbjudas?

På följande websida kan man ta del av information om farorna med dihydrogenmonoxid eller DHMO som hemsidan förkortar det.

Det är en kraftig växthusgas men har också många andra negativa effekter och tusentals människor dör varje år av den. Ändå tillåts företag tillföra den till vår mat utan några begränsningar eller ens krav på märkning. De långsiktiga konsekvenserna av detta är inte fullt kända men vi vet att intag av DHMO är en av de viktigaste komponenterna i surt regn förutom att det har effekter på kroppen. På kort sikt inkluderar det påverkan på matsmältningssystemet och ökat urinerande. Man har funnit ämnet i cancerceller och jag vågar påstå att om vi slutade få i oss DHMO skulle cancer inte längre vara en av de viktigaste orsakerna till dödsfall. Och då är det bara fråga om dess flytande form.

Att inhalera dess gasform kan orsaka skador på luftvägarna och i värsta fall dödsfall. Såväl dess fasta som dess gasform kan dessutom orsaka skador på huden vid kontakt. Ändå innehåller barnglassar mätbara kvantiteter av DHMO!

Idrottsmän använder det ofta som ett prestationshöjande medel och det har orsakat dödsfall när det överdoserats. Normalt är jag ingen anhängare av antidopingsregler men om vi ska ha sådana måste väl DHMO vara en stark kandidat för reglering?

DHMO har inte reglerats i någon större utsträckning vilket kan verka lite förvånande. De gröna i Nya Zeeland stödde dock ett förbud i 2001 efter att de blivit informerade om farorna.

För att svara på frågan i rubriken tycker jag inte att DHMO ska förbjudas. (Googla om ni inte förstår motargumenten själv.) Däremot tycker jag det är viktigt att inse att påståenden kan vara missledande även om de tekniskt sett är sanna.

Mitt föregående inlägg inspirerade mig till att skriva någonting liknande om miljöaktivism även om de inte är ensamma så klart att sprida information av samma kvalite som websidan jag länkade till.

4 Responses to Ska DHMO förbjudas?

  1. christoffer skriver:

    På min tid kallade vi den bara för diväteoxid och jag dricker gärna ett glas av den vilken dag som helst 🙂

    /C

  2. johan richter skriver:

    ”På min tid kallade vi den bara för diväteoxid och jag dricker gärna ett glas av den vilken dag som helst ”

    Det är ju tur det, med tanke på hur förorenat vårt vattenledningar är med det.

  3. christoffer skriver:

    Jag vår atmosvär är så kraftigt förorenat av dioxid så det är hemskt, på sina ställen är det mer än 20% det är ngt som man borde åtgärda.

    /C

  4. johan richter skriver:

    Ja, och resten bestar till stor del av kvavgas!!! Som aftonbladet papekar har http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2604673.ab ar den livsfarlig att inandas.

Kommentera

