Har arter en rättighet att existera?

Det anser i alla fall miljöpartiet att de har enligt vad de uttryck i riksdagsdebatter. Nu delar jag inte MPs väldigt höga värdering av biologisk mångfald utan jag delar liberalismens traditionella antroprocentriska syn. Det skulle man kunna diskutera väldigt länge om arter har ett egenvärde eller bara ett värde om de gör någon nytta för oss människor. Men min avsikt är snarare att ta exemplet som en utgångspunkt för en fundering kring vad som menas med rättigheter och vem som kan ha rättigheter.

För min del så tänker jag att rättigheter hänger intimt samman med förnuft. Rättigheter är något man kan välja att utöva eller inte utöva. T ex har jag en rätt att yttra mig politiskt men jag kan också välja att avstå. På samma sätt så innebär inte liberalismens hävdande av rätten till liv något avståndstagande från självmord. Jag menar inte att en rättighet nödvändigtvis måste innefatta sin motsats men däremot att en rättighet måste vara något som hävdas och utövas av förnuftiga varelser.

I jämförelse kan vi konstatera att en art inte kan välja att utöva eller inte utöva någon rättighet att existera. Så även om man tycker alla arter har ett egenvärde så bör det beskrivas som en skyldighet för människor att inte utrota dem, inte någon rättighet för arter att existera.

Andra som inte har rättigheter men som vi kan ha moraliska plikter mot är med samma resonemang icke-mänskliga djur och spädbarn. Äldre barn kan ha vissa rättigheter som de har förstånd att utöva. Det är rätt slutsats som jag ser det. Barns ”rätt” till liv innebär ju inte rimligen samma sak som vuxnas. Föräldrar, skola och liknande har ju rimligen ett ansvar att förhindra att barn begår självmord så ”rätten till liv” är egentligen en skyldighet för ansvariga vuxna att hålla vid liv.

Däremot har ingen på motsvarande sätt någon moralisk skyldighet mot en vuxen att hindra denne från att begå självmord.

Kommentera

