Kriget i Gaza

Jag har funderat en hel del på vad jag tycker om Israel krigsföring i Gaza. Jag har tidigare skrivet ett inlägg om hur lösningen på konlikten borde se ut. Men det är den enkla frågan, svårare är hur man tycker parterna ska agera i dagsläget i den konkreta situationen. Jag tycker det underlättar att börja med att slå fast vissa saker som jag tycker är självklara.

Det är självklart att Hamas raketbeskjutning mot civila är fel. Självklart har också Israel rätt att försöka sätta stopp för det om det kan ske utan att några civila drabbas. (Jag kommenterar nedan hur man ske se på saken om civila dödsoffer är oundvikliga.) Att Israels politik kan kritiseras kan inte på något sätt ändra detta faktum.

Hamas är också en mycket otrevlig organisation även inrikespolitiskt med en våldsam antisemitism, homofobi och sexism. Den del av vänstern som tycker att eftersom det är en ”nationell befrielserörelse” ska man solidarisera sig med den och inte kritisera de inslag av politiken man inte gillar är tragiskt missledda. Ett Palestina som styrs enligt Hamas’ önskemål är inte något  framsteg från ett slut på ockupationen.

Det är självklart att Israel har ett ansvar att minimera civila dödsoffer om de beslutar sig för att gå i krig. Jag kan inte bedöma i exakt vilken utsträckning de har följt det men om det inte visat någon hänsyn är det uppenbart att fördelningen mellan civila och stridande dödsoffer hade sett annorlunda ut.

Hur ska man då se på kriget om man antar att alla de civila som dog var absolut nödvändiga för att kriget skulle fullföljas? Jag tycker det var fel. Jag tycker man kan göra tankeexperimentet att Hamas hade gömt sig bland civila i Tel Aviv istället för på Gaza. Hade Israel då accepterat så många fler dödsoffer för att sätta stopp på en raketbeskjutning än vad den krävt i sig? Jag tror inte det.

Att Israel värderar sina egna medborgares liv högre än utlänningar är inte konstigt eller unikt men det gör det inte rätt. Stater har ju i första hand skyldigheter mot sina medborgare, det inser jag, men det gäller vilka positiva skyldigheter de har. (Jag kan inte kräva Israelisk a-kassa.) De har enligt min mening inte moralisk rätt att ta lättare på dödandet av utlänningar.

Slutligen vill jag rekommendera följande utmärkta  inlägg som kritiserar ockupationen ur en liberal synvinkel och också tar upp de antisemitiska inslag som ibland finns i Israelkritiken, både i Palestina och i Sverige.

Kommentarer är som vanligt välkomna och förväntas som vanligt vara konstruktiva och trevliga.

Kommentera

