Kulturkriminalitet

Ibland undrar man i vilken mån det finns samhällsmoral idag och om det var bättre förr. Jag är övertygad om att det är positivt att de flesta svenskar är överens om att vandalism är negativt. Men när man läser om debatten kring Konstfack undrar man varför staten finansierar förstörelse av egen egendom.

År 2000 gick följande inslag i tv, och notera att det inleds med att beskriva klottrare som vandaler och inget annat. Idag verkar det som debatten är annorlunda och det är inte vandalerna man fördömer utan kulturministern som uttalar en enligt mig allt för vag kritik. Då är det glädjande att Fredrik Malm (FP) föreslår åtgärder mot skolan som utbildar och understödjer vandalismen.

Tyvärr är inte offentligt finansierad vandalism endast förekommande i Stockholm utan även i Lund har man upprättat ungdomsverksamhet där man lär ut vandalism. Som tur är har denna verksamhet avskaffats efter det att alliansen har tagit över. Men jag tror inte bara att problemet inskränkte sig till klotterskolan och dess elever utan vad jag ser som minst lika allvarligt var den moral man förmedlade till mig och mina klasskamrater under slutet av 90-talet. Ty att i Lund som högstadieelev på slutet av 90-talet hävda att klotter var vandalism sågs närmast som en extremistisk synpunkt. Jag vet inte hur det är idag, men det vet säkert flera som läser detta och det vore intressant med era komentarer kring detta.

11 Responses to Kulturkriminalitet

  1. Hanna skriver:

    Som jag ser det finns det två ”läger” i den här frågan. de finns de som menar att grafitti är klotter och vandalism rakt av, och så finns de de som hävdar att det är konst och ett frihetligt sett att uttrycka sig (typ, konstfackselever).

    Personligen begriper jag inte hur nån kan tycka det är ok att måla på andras eller gemensamt ägda ytor. det är ju sällan nån hänger upp en tavla eller ställer en staty på torget, jag menar. grafitti är inget konstigt så länge det hålls inom det egna hemmets fyra väggar. Och nej, hos dagens ungdomar är det inte en extremistisk synpunkt. (inte hos de jag träffar, åtminstone).

    Det är bra att SL anmält personen som vandaliserade tågvagnen, förhoppningsvis blir han dömd och förhoppningsvis drar då konstfack åt sig öronen en smula och lämnar åt betraktaren att avgöra vad som är konst.

  2. ZAM skriver:

    Under slutet av 90-talet var ekonomin på uppgång, främlingsfientligheten på nedgång, toleransen för det avvikande följaktligen högre. Nu blåser andra vindar, Sverigedemokraterna närmar sig Riksdagen, ekonomin går spikrakt nedåt, människor har förlorat framtidstron (tillfälligt får vi hoppas) och Sverige har fått sin egen ”Entartete Kunst”.

    Jag kan däremot garantera att om det skulle gå riktigt illa och Sverige skulle bli en totalitär diktatur med ännu mer åsidosatta mänskliga rättigheter, så skulle NUG och Anna Odell, förmodligen utan er assistans, ingå i motståndsrörelsen och kämpa för er frihet.
    Jag skäms över att komma från samma stad som du. Jag skäms över att ha röstat på ditt parti. Det misstaget kommer jag inte göra igen.

    Mvh/ ZAM/HHH

  3. Jonas V skriver:

    Kort fråga: har du sett konstverket i fråga eller resonerar du bara efter hörsägen och kvällsblaskerubriker?

    Jessica Kempe i DN gör en bra iakttagelse; det hela kan vara iscensatt, en fiktion. Hur upplevde du filmen?

  4. Josef Boberg skriver:

    Apropå att det är val till Europaparlamentet den 7 juni.

    Vad finns det för sanningar och lögner i den här EU-informationen

  5. Emil Strand skriver:

    Till ZAM.
    Men fram till i höstas hade vi än så länge en ekonomisk uppgång och än så länge går inte ekonomin spikrakt nedåt. Så din verklighetsbeskrivning är förenklad och slutsatserna blir därav felaktiga. Och de vidare spekulationerna som närmar sig fantasi om en svensk diktatur och mitt och andras agerande är än mer felaktigt. Snarare är det så att jag och flera med mig i Luf stödjer ex. strävandena i Vitryssland för demokrati och tillika att de sprider sitt budskap olagligt på offentlig plats. Men detta är knappst vad konstfacksdebatten i Sverige handlar om.

    Till jonas V:
    Nej, jag har inte sett ”konstverket”. Men jag har sett delar av filmen såsom den presenterats i SVT. Jag kan instämma i din kritik mot Aftonbladet och anledningen till att jag hänvisade dit var att det tog upp Fredrik Malm och att han hänvisade till det i sin blogg. Om det är iscensatt eller inte vet jag inte, men jag tycker inte det är acceptabelt.

  6. ZAM skriver:

    Tjena Emil, du kan stödja hur mycket strävanden i Vitryssland som helst, men beskriv först idén med att spendera 30% av Sveriges BNP i Baltikum, Vitryssland och Ukraina. Berätta för oss vad som var menat att hända med dem pengarna, hur ni stimulerat dessa ekonomier och om vilket ansvar kommer ni ta för hur de kapsejsar.
    I Ukraina kan du köpa en spårvagn för 100.000 Mina släktingar äge ett bussbolag i Odessa, som såldes till småländska Bergkvara år 2002, som lade ned det häromveckan, det saknades 38 miljoner i deras budget, vilket var halva årsönen för den svenska chefen i Bergkvara.
    Efter du löst dessa ekvationer kan du förklara hur det kostar 100.000 att reparera en fönsterruta i ett t-banetåg och måla en vägg.
    /Z som i ZAM

  7. Johan Richter skriver:

    Jag vet inte om det var bättre förr, se på Lars Vilks nedskräpning av ett naturreservat som hållit på länge.

    Jag tror de som försvarar konstnärers frihet att göra olagliga saker lider av samma problem som de som förespråkar en omfattande statlig kulturpolitik. De har en överdriven tro på konstens förmåga att förbättra samhället.

  8. Petter skriver:

    Till ZAM:
    Jag tror säkert att NUG skulle kämpa mot en diktatur (Anna kan jag inte uttala mig om) men sanningen är den att deras agerande i kombination med det stöd de har fått förtrycker alla som inte är konstnärer här och nu. Deras handlingar försvaras nästan enhälligt med att de är konst (eftersom NUG och Anna har gått på konstfack) och just därför acceptabla eller till och med bra. Den outtalade konsekvensen är att det inte hade varit ok om de inte hade gått på konstfack. De tillhör en kulturell överklass, med rättigheter som vi andra inte har. Många av deras försvarare har till och med slagit fast att bara den kulturella överklassen har rätt att bedöma, kommentera och skapa konst. Vi andra ska förmodligen koncentrera oss på att försörja dem.
    Men det finns en motståndsrörelse, och vi välkomnar NUG och Anna när som helst.

  9. ZAM skriver:

    Vad är det för stöd de fått menar du? Studiemedel eller? Precis som för alla andra studenter är det till största delen ett lån man måste betala tillbaka.
    Hur menar du att deras handlingar försvaras med att det är konst och vilka handlingar tänker du på?
    Tycker du att det är skillnad att ha gått 5 år på konstutbildning och läst 5 år ex. juridik när det gäller kompetens inom respektive yrkesområde?
    Det finns exempel på totalt outbildade konstnärer som nått framgång på samma sätt som man kan bli en utmärkt läkare utan att ha läst medicin. Jag ser ingen outtalad konsekvens, hela det påståendet framstår som ganska abstrakt för mig.
    Konstnärerer försörjer dig lika mycket som du försörjer dem, glöm inte att vi lever i en marknadsekonomi + i en sk demokrati. Alla har självfallet rätt att tycka vad som helst, mer eller mindre initierat, om vad som helst.

    /ZAM

  10. Petter skriver:

    Re ZAM:

    Stöd: Moraliskt stöd från Konstfacks ledning, studiekomrater, andra konstnärer, journalister, debattörer och bloggare. Visst har de fått ännu mera skäll, men från konstvärlden har bara försvarare synts till.

    Handlingar: Klotter respektive fejkad psykos.

    Försvar: Såsom det skett i uttalanden, tidningar, bloggar etc. Jag har faktiskt inte tid att återberätta hela debatten här, men i stort sett samtliga försvarare bygger på att NUG och Annas verk klassas som konst.

    Jag vet inte vad du menar med att jämföra konstnärer med läkare, men jag hoppas innerligt att du bara fånar dig.

    Om jag konkretiserar påståendet då: NUGs klotter klassas av många som konst. Grannungens klotter klassas inte som konst, även om han själv tycker det. Den relevanta skillnaden är att NUGs klotter var en del av hans exemansarbete på konstfack. Många tycker att NUGs klotter är ok. Få tycker att grannungens klotter är ok. Den relevanta skillnaden är att NUG gick på konstfack. För ytterligare förklaring hänvisar jag till vilken bok som helst i konstteori.

    Jag håller fullständigt med om att alla har rätt att tycka vad de vill. Alla har därtill rätt att uttrycka sig kreativt och påverka sin omgivning så länge det inte inkräktar på andras rättigheter – oavsett vilken utbildning de har.

  11. ZAM skriver:

    Jag har svårt att säga vad alla andra tycker, men tycker att både att NUGs film och grannungens klotter är ok.
    Nej man blir inte konstnär bara för att man tycker det själv, helt riktigt. Konstnär är ett yrke. Man blir inte doktor för att man sätter ett plåster på ett sår eller lyssnar på sin kompis problem. Du blir inte konsthistoriker för att du vädrar dina åsikt om ett par konstverk här på bloggen.
    Men du kan bli konstnär och i så fall har du stor nytta av att studera fri konst på Konstfack eller annan konsthögskola, på samma sätt som du har nytta av att läsa medicin om du vill bli läkare, juridik om du vill bli advokat eller teologi om du vill bli präst.
    Nej jag fånar mig inte, det är du som inte respekterar konst som en kvalificerad sysselsättning trots att antagningskraven till 5 åriga konsthögskolor är högre än till alla de utbildningar jag räknat upp. Att sedan lyckas etablera sig som konstnär är ännu mycket svårare.
    Det skulle vara roligt att veta vilka böcker i konstteori du hänvisar till, men du behöver inte räkna upp dem.

    Mvh/ Z

Kommentera

