Bush värre än Ahmadinejad?

Som de flesta säkert känner till finns det oändligt många grupper på facebook. Några av de mest intressanta tycker jag givetivs är de politiska. Nu är facebook inte särskilt representativt för t.ex. svenska folket, men jag tycker ändå det är intressant att se vilka politiska grupper som drar mest folk.

”I bet I can still find 1´ooo´oo0 people who dislike George Bush” är en grupp som är väldigt intressant. I nuläget har gruppen över en miljon medlemmar. Och det är ju kul att folk engagerar sig lite politiskt om än bara på facebook.

Vad som gör den gruppen så intressant beror på en helt annan grupp som finns där. ” I bet I can find 1, 000, 000 people who dislike Mahmoud Ahmadinejad”. Denna grupp har har lite mer än 31 000 medlemmar. Innebär då detta att Bush är (var) en sämre president än Ahmadinejad i folks ögon? Det hoppas jag verkligen inte. Bush må ha gjort många dumma saker, men oavsett så är han en demokratiskt vald president i ett fritt land. Människor stenas i varje fall inte i USA, kvinnor anses inte mindre värda, barn hängs inte och människor är fria att göra sina egna val. Motsatsen är vardag i teokratins Iran, där Ahmadinejad är president.

5 Responses to Bush värre än Ahmadinejad?

  1. Johan Richter skriver:

    ”och människor är fria att göra sina egna val.”

    Friare.

    För övrigt hade vissa delstater dödsstraff även för underåriga (över 16) till för några år sedan. (Under Bushs presidenttid.)

  2. Emil Strand skriver:

    Tror också att det spelar in att USA:s presidenter tenderar vara betydligt mer kända än andra i världspolitiken.

    Och att man är fria att göra sina egna val tror jag är relativt oproblematiskt att påstå om USA, om vi utgår ifrån att man är det i Sverige vilket jag tror vi gör.

    Att vissa stater hade dödsstraffs gräns vid 16 år under Bushs tid ser jag inte som relevant att jämföra med Iran av flera skäl. För att bara nämna ett så har det mig veterligen inte tillämpats och som parantes kan nämnas att vi i Sverige hade formellt dödsstrafet kvar till 70-talet, men jag har alldrig hört någon kritisera ex. Tage Erlander för detta.

  3. Johan Richter skriver:

    ”Och att man är fria att göra sina egna val tror jag är relativt oproblematiskt att påstå om USA, om vi utgår ifrån att man är det i Sverige vilket jag tror vi gör.”

    Så då kan vi lägga ner den liberala rörelsen? (Inte för att den strävar efter att folk ska vara fria att göra vilka val som helst.) Frihet är en gradfråga.

    Nej, det var inga barn som avrättades under perioden men hade inte HD satt stopp hade nog åtminstone någon avrättats för brott de begått som barn.

  4. Johan Richter skriver:

    För övrigt jämställer jag inte USA och Iran, jag tycker så klart också den iranska regimen är avskyvärd och farlig.

  5. Emil Strand skriver:

    Givetvis är frihet en gradfråga och misstolka mig inte medvetet och hävda att jag tror att det finns en absolut frihet i något land lika lite som det finns absolut demokrati. Men jag kan svårligen se det som mer felaktigt att påstå att man är fria att göra sin egna val i USA och Sverige än att påstå att dessa stater är demokratiska.

    Det jag vänder mig emot är att i diskussionen Iran – USA välja att inte se USA som ett land där man är fria att göra sina egna val. Liksom jag skulle vända mig mot någon som i motsvarande diskussion hävdar att USA inte är en demokratiskt.

    Därmed givetvis inte sagt (varken nu eller tidigare) att du jämställer USA och Iran. Men sagt att USA kritiken i detta fall innom ramen för Iran -USA diskussionen blir något missvisande.

Kommentera

