Vad var det jag sa? (eller skrev)

DN skriver idag om att Ryssland rustar upp och satsar stora resurser på kärnvapen. Jag har i flertalet sammanhang påpekat detta för bland annat Allan Widman (FP) och på denna blogg har jag skrivit om detta vid ett flertal tillfällen under de senaste åren. En kort tillbaka blick på detta visar att dagens besked och den framtid som säkerhetsläget i Sveriges närområde går till mötes är allt annat än överraskande.

Sommaren 2007 skrev jag om det oacceptabla i Svensk försvarspolitik. Det som nu dras tillbaka av regeringen. Senare samma sommar kritiserade jag folkpartiet som genom Jan Björklunds senaste utspel om än gjort än än större omsvängning i försvarspolitiken än regeringen. Vid denna tidpunkt var till och med Mona Shalin klokare än regeringen i sin retorik, vilket tyvärr inte följdes av några konkreta förslag. Om Rysslands satsningar på kärnvapen som nu framhålls av DN på nyhets plats skrev jag om i slutet av 2007.

Drygt tre månader före Georgien kriget 2008 skrev jag återigen om de då mycket tydliga tecken på utvecklingen av rysk politik. Dock underskattade jag Allan Widmans förmåga till politisk anpassning i försvarsfrågan (vilket har visat sig efter Jan Björklunds utspel) och detta förklaras med den då bristande anpassningsförmågan till verkligheten. DN tar också idag upp Obama administrationens misslyckade försök till omstart. Och om risken att Obama utrikespolitik skulle vara för svag skrev jag också om 2008.

Samtidigt som det givetvis är tillfredsställande när man har rätt och ser att politiken (äntligen) börjar gå i den riktning som man förespråkat så är det tragiskt att konstatera hur väl underbyggda argument som jag och många med mig kommit med i försvarsfrågan mötts av ett närmast reflexmässigt avvisande.

One Response to Vad var det jag sa? (eller skrev)

  1. Sven skriver:

    hehe folket i USA ser Obama som frälsaren, men det kommer nog gå käpprätt åt skogen där ett långt tag till. De har inte den möjlighet längre att skövla som de tidigare gjort, utan att människor i andra länder, och deras ledare börjar peka med pekpinnen och säga ”nu räcker det”. Det är nog en nyttig övning för dem som tror att de är världens mittpunkt i en värld som tillsammans är många fler än de själva är. Men det är återigen kärnvapenarsenalen som räknades. Detta har ju nu Dimitrij Medevev fått en blodad tand för att få för sig. De tycker att de känner sig hotad, så de måste upprusta kärnvapen som kan öderlägga jorden ”som straff” (?) för USA:s framtågande.
    USA är lite naiva om de tror att de fått med sig EU och resten av världen bara för att de för en gångs skulle bytt till en intellektuell och politisk korrekt förebild. Men de har de givetvis inte.

    Maktbalansen kan komma nu de närmaste åren att ändras rejält. Det är det som många nu sprider en så fruktansvärd felaktig propaganda om att detta är vad de kallar NWO, nya världsordningen, vilket egentligen bara är fråga om en maktförskjutning till någon annat land som får möjligheten att ligga överst på listan och styra och ställa som USA tidigare gjort. Och givetvis så kommer denna och annan skräckpropagande från just USA.

    De konservativa högern har ju inte sagt sitt än där, utan kommer säkerligen trissa upp detta när tiderna börjar närma sig det berömda årtalet 2012.

    Vi får vänta och se helt enkelt vilket spektakel som väntar. För det kommer det säkerligen bli.

Kommentera

