Eritreas ambassad vill slippa påtryckningar

I en intervju i Göteborgsposten uppger Eritreas ambassadör att påtryckningar för att få Dawit Isaak, den fängslade svenska journalisten, fri inte kommer fungera.

Det bör nog snarast tolkas som ett tecken på att påtryckningar verkligen kan ha effekt. Om de inte brydde sig om påtryckningarna varför de bry sig om att uttala sig?

EU bör sätta rejäl press på Eritrea att släppa Dawit. Ska man ta målet om demokratibistånd på allvar kan man inte subventionera regimer som sätter folk i fängelse bara för att de kritiserar regeringen.

10 Responses to Eritreas ambassad vill slippa påtryckningar

  1. Emil Strand skriver:

    Men jag är inte så säker på att de alltid haft avsedd effekt. Var med när LS beslutade på sitt årsmöte 2006 om kraftiga uttalanden (och jag var väl en av få som var emot detta), men dessa drogs tillbaka pga. risken för motsatt effekt. Och nu skriver även andra om detta:

    http://newsmill.se/artikel/2009/03/13/tyst-diplomati-ar-det-enda-som-fungerar

    Vad gällande engagemang i individuella fall tycker jag att man skall vara mer försiktig än många har varit och är i fallet Dawit Isaak.

  2. Hanna skriver:

    för den tysta diplomatin har ju gett så strålande resultat hittils i det här fallet.

  3. Emil Strand skriver:

    Men Hanna du borde kanske läsa nedanstående först som jag dessutom länkade till:

    ”Det var just tyst diplomati som fick Dawit Isaak frigiven, om än bara för några dygn. Tyvärr förstod inte den till Eritrea skickade ambassadören att hålla tyst om frigivningen tills Isaak lämnat landet. Uppmärksamheten kring frisläppandet sågs som en skym av regimen, som svarade med att fängsla Isaak igen och hävda att han aldrig frigivits.”

  4. Johan Richter skriver:

    Jag vill bara tillägga att påtryckningar inte nödvändigtvis måste ske öppet.

  5. Emil Strand skriver:

    Jag tror också att det är rimligt med ökade påtryckningar från EU i dagsläget som du skriver.

    Men det jag tycker är viktigt är att problematisera mer kring detta. Något som slagit mig med tanke på alla dessa märken som bärs med ”free dawit” och liknande. Jag tror att insikten om vad som bör göras är låg hos flertalet av dessa och/eller är det som alltför vanligt att det viktiga att protesten i sig och inte effekten av denna, vilket jag tror är ett vanligt problem i politiska sammanhang.

  6. […] Hovberg Marie Helen Törnqvist Jenny Extremister Camilla Grepe thesecondfirst apg29 Annarkia Papa Liberala ungdomsförbundet i Lund Magnus […]

  7. Emil Strand skriver:

    ”för den tysta diplomatin har ju gett så strålande resultat hittils i det här fallet.”

    Vår utrikesministers beskrivning av succen för tyst diplomati i fallet Annica Östberg och hur detta kan appliceras på Dawit Isaak visar på hur alliansregeringens tysta diplomati lyckas tillskillnad ifrån den förra regeringens diplomati:
    http://carlbildt.wordpress.com/2009/04/08/tyst-diplomati-kan-lyckas/

  8. Johan Richter skriver:

    I ärlighetens namn kan ju framgången berott på att det gått längre tid, inte på Reinfeldts charm. Dessutom kan man undra hur relevant jämförelsen är mellan delstatsregeringen i Kalifornien och Eritreas regim. Men visst du har nog rätt att tyst diplomati kan vara en väg framåt. Men det betyder inte att vi som inte sitter i regeringen bör hålla tyst. Inte minst bör vi uppmärksamma vår egen regering på problemet om vi hoppas få någonting gjort.

    Slutligen måste jag säga att jag hoppas man prioriterar frisläppandet av en journalist som sitter fängslad för att har kritiserat sin regering framför att få hit en polismördare.

  9. Emil Strand skriver:

    Åter en succé för svensk tyst diplomati ser vi i fallet USA journalister i nordkorea i veckan. Så jag tror inte detta förfaringssätt skall underskattas i synnerhet som Sverige har goda förutsättningar här och till och med kan bistå USA på detta område!

  10. Johan Richter skriver:

    Ja, så kan det vara. Jag vet att svensk personal besökte journalisterna men annars vet jag inte vad skyddsmaktsrollen inneburit konkret i det här fallet.

Kommentera

