Könsneutrala äktenskap sprider sig

För en vecka sedan röstade riksdagen igenom ett förslag om könsneutrala äktenskap i Sverige. Och för några dagar sen kom beskedet att två nya delstater, Iowa och Vermont, i USA inför könsneutrala äktenskap. Den ena tyvärr efter ett domstolsbeslut men den andra genom att det röstats igenom i lagstiftande församlingen.

Jag tycker det väldigt positiv utveckling, som jag skrivit på bloggen. Man skulle kunna invända att det bara rör sig om symbolpolitik. I nästan alla rättssystem där könsneutrala äktenskap införs finns det nämligen redan registrerat partnerskap. Det är sant och minskar betydelsen av att införa könsneutrala äktenskap. Men ibland har även symboler betydelse. Ett registrerat partnerskap kommer nämligen nästan säkert uppfattas som en sämre variant av äktenskap.

Motargumenten mot könsneutrala äktenskap är också för det mesta svaga. De vanligaste motargumenten kan egentligen delas in i ett antal grupper som jag tänkte bemöta.

Ett argument är att det strider mot Guds lag. Det finns det inte så mycket att säga om i en politisk debatt. Det enda man kan konstatera är att sådana argument inte kan bevisas om man inte från början utgår från att de är sanna och att samhällen där explicita hänvisningar görs till teologi i den politiska debatten riskerar att drabbas av kraftiga religiösa motsättningar.

Ett annat är att det är ett hot mot det heterosexuella äktenskapet. Det är ett fullständigt absurt argument. Varför skulle inte heterosexuella gifta sig när äktenskapet utvidgas? Någon egentlig förklaring till det har jag aldrig hört.

Vissa menar att könsneutrala äktenskap kommer öka antalet homosexuella. Jag tycker inte det är ett motargumet eftersom det bygger på att homosexualitet är fel, något jag avvisar. (Om det ledde till att folk skaffade färre barn skulle det vara problematiskt, det kan jag instämma i. Men med insemmination för lesbiska och homoadoption behöver inte det hända.) När det gäller själva frågan om man har rätt som faktabeskrivning är jag osäker. Jag tror inte det ökar andelen homosexuella som är öppen med sin identitet men det är åtminstone teoretiskt tänkbart att fler blir homosexuella när det tydligare signaleras att det är socialt accepterat. Jag tror vi vet för lite om vad homosexualitet beror på för att kunna uttala oss. Att de flesta kommer förblin heterosexuella under överskådlig tid tror jag däremot är rätt säkert.

Ett argument mot homoäktenskap är att det är dåligt för barnen som växer upp med två föräldrar av samma kön. Jag kan inte helt avvisa idén att det är (lite) bättre med två föräldrar av olika kön. Den är inte orimlig men vad jag vet obevisad. Det kan också vara tvärtom såvitt jag bedömmer, även om det kanske är något mindre troligt. (Konservativa borde ju vara stormförtjusta över att barn kan få två mammor, eftersom kvinnor är bäst på att ta hand om barn. 🙂 .) Det är dock uppebart att homosexuella kan vara fullständigt acceptabla föräldrar. Jag kan inte sammantaget se att det räcker som argument mot könsneutrala äktenskap. Det är med alla säkerhet bättre att växa upp med två kärleksfulla homosexuella föräldrar efter en adoption än på ett rumänskt barnhem t ex, eller att växa med med två lesbiska föräldrar efter att ha blivit till genom insemination än att inte finnas alls.

Att bevara det traditionella äktenskapet är också ett ganska märkligt argument. Äktenskapet har ändrats många gånger förut. Fram till in på 1900-talet var mannen t ex förmyndare för sin fru. Skilsmässa var inte tillåtet ännu längre fram i tiden. På andra ställen och tider har polygami varit tillåtet. (Jag hoppas alltså att förespråkarna för ett traditionellt äktenskap stödjer Luf i kampen för antalsneutrala äktenskap.)

Slutligen är inte samkönade äktenskap ett hot mot religionsfriheten. Religionsfriheten handlar även i sin mest expansiva tolkning om att själv få utöva sin religion, inte om att tvinga andra att leva efter de lagar man själv föredrar. Kyrkor har full frihet att vägra viga homosexuella precis som de kan vägra viga folk som tillhör fel religion. De ska givetvis också har rätt att predika att homosexualitet är fel och omoraliskt, och det hotas  inte av  könsneutrala äktenskap. Att  olika samfund har olika tokningar av äktenskapsbegreppet är inget problem. Idag accepterar vissa inte skilsmässa t ex, eller har andra äktenskapshinder på grund av släkt än vad som finns i lagen. Det är inte ett problem.

One Response to Könsneutrala äktenskap sprider sig

  1. prom dresses uk skriver:

    I was so undecided about this until I read your article. Persuasion must be one of your gifts, as you have presented a convincing alternative to anything I have read.

Kommentera

