Vänsterpartist vill veta sanningen om 9/11

Jag så skriver riksdagsledamoten Egon Frid själv på sin blogg. Man kan tycka att sådana källor som den officiella utredningen eller Popular Mechanics granskning skulle vara utmärkta att konsultera om man vill veta sanningen men det är inte det Egon Frid menar så klart. Vad han menar är att han tror på de konspirationsteorier som sprids under namnet 9/11-truthers där man inte tror att en krock med jumboplan är en tillräcklig förklaring till att tornen rasade. Istället tror man på långsökta konspirationsteorier där CIA , Mossad eller andra skumma organisationer har varit med om att spränga dem med sprängämnen.

Dessa teorier kan vara kopplade till mer eller mindre ljusskygga åsikter om politiken i stort. Det kan t ex ibland kombineras med antisemitiska föreställningar men behöver inte göra det. En annan del är snarare inspirerade av klassiska anti-kapitalistiska föreställningar där västvärlden och speciellt USA beskylls för allt ont oavsett hur långsökt det är. Ibland kan dessa föreställningar kombineras. Men självfallet finns det också personer som bara blivit lurade av andra och som bara drivs av ett missriktat sanningsnit.

Det finns ingen anledning att anta att Egon Frids bedömning är grumlad av något annat än hans motvilja mot Bush men det är ändå synnerligen anmärkningsvärt att en svensk riksdagsledamot ansluter sig till sådana befängda teorier. Man kan rimligen ifrågasätta hans omdöme i utrikespolitiska frågor efter det här. Dessutom vill jag påstå att ett legitimerande av denna typ av allomfattande konspirationsteorier kan ge upphov till farliga effekter.

Jag tycker det vore bra om han som förespråkare av dessa teorier att ta avstånd från de mest obehagliga tolkningarna, även om han inte själv sagt något som kan tolkas som stöd för dem.

Jag tycker detta är värre än när miljöpartister gillat kvacksalveri eller kristdemokrater uttryckt kreationistiska åsikter. Jag tar ju inte Vänsterpartiet seriöst ändå men om inte partiledningen tar avstånd från hans åsikter borde alla förnuftiga människor som fortfarande gör det fundera på om de kan fortsätta med det.

4 Responses to Vänsterpartist vill veta sanningen om 9/11

  1. Emil Strand skriver:

    Instämmer till fullo!

    Själv har jag gått igenom den 514 sidor långa utredningen som jag finner mycket läsvärd och inte funnit ens hälften så många tveksamheter som man kan finna i ex. de SOU:er jag läst om svensk utrikespolitik (och då har SOU:er som bekant hög trovärdighet). Jag tror inte ens att Egon Frid bemödat sig att få utredningen uppläst för sig. Men jag har läst vad Popular Mechanics skrev om vietnamkriget i början av 1960-talet och detta var allt annat än oberoende så jag kan tänka mig att det ev. skulle kunna finnas visst skäl för mer källkritik mot denna skrift (med betoning på tänka mig då jag inte läst artikeln ifråga) och det ändå gått ett antal år sedan 60-talet.

  2. Johan Richter skriver:

    Jag läste artiklen och tyckte den var ganska bra. Det finns gott om andra källor som säger ungefär samma sak, utan att vara några Bush-älskare.

    Här är ett exempel från Nordamerikas finaste universitet http://recursed.blogspot.com/2009/03/911-truthers-meet-their-waterloo-ron.html

  3. Emil Strand skriver:

    Jag får intrycket att 11 sep. är på väg at bli som Kennedymordet eller palmemordet där ryktena blir till sanning. Speciellt problematiskt är detta efter filmen JFK som är påhittad men där de flesta tror att det är en dramatisering av sanningen och där filmen i princip blivit sanningen. Men egentligen tycker jag det är märkligt då i princip alla svar presenterts efet 11 sept. det blir lite som om någon idag kommit med konspirationsteorier kring Anna Lindh mordet.

  4. Johan Richter skriver:

    Man kan jämföra med Pearl Harbor där också alla svar levererats (vem som var skyldig var ju minst sagt klart) men det ändå finns konspirationsteorier om att Roosevelt kände till det i förväg eller provocerade fram det med meningen.

Kommentera

