Upp till bevis för Piratpartiet

Så nu har Piratpartiet kommit in i EU-parlamentet. Det kommer att bli spännande att se om de kan uppfylla sina vallöften.

Kommer de kunna påverka EUs politik på integritetsområdet? I och för sig kan man nog tänka sig att en eller två kunniga och aktiva ledamöter som koncentrerar sig på ett område kan ha viss påverkan. Men då gäller det att de lyckas skapa allianser med andra partiet. Och det blir kanske inte helt enkelt.

Det ska bli väldigt intressant att se hur de hanterar alla frågor som inte har med upphovsrätt och integritet att göra. Deras plan är att gå med i en grupp och rösta med den i alla andra frågor om de inte tycker något ”skogstokigt”. Frågan är om de kommer lyckas hålla den linjen. Det ska också bli intressant att se hur deras båda ledamöter kommer samarbeta, ifall Lissabonfördraget går igenom. De verkar ju komma från olika delar av det politiska spektrat. Deras förstanamn är fd folkpartist och pratar om att regeringen svikit sina liberala ideal. Nummer två sympatiserar med Attac.

Att de till en början bara får skicka en ledamot kan visa sig vara till deras fördel eftersom risken för splittring minskar.

9 Responses to Upp till bevis för Piratpartiet

  1. Daniel Rhodin skriver:

    Det viktigaste målet är redan uppnått för Piratpartiet anser jag. Nu vill alla vara Piratpartiets vän – folkpartiet är bara ett parti i raden som öppnar famnen, och är beredda att ompröva sin icke-liberala ståndpunkt i integritetsfrågorna. Inte en sekund för tidigt om du frågar mig. Det är ju detta som är den stora vinsten – partierna fattar att man inte kan strunta i grundläggande medborgerliga rättigheter hur länge som helst utan att det får konsekvenser. Därför är jag glad över att Piratpartiet blev så stora som de blev.

  2. Johan Richter skriver:

    Ja, du har nog till stor del rätt.

    Men om Piratpartiet är ett hot även i riksdagsvalet kommer partierna ta integritetsfrågan på ännu större allvar. Och då krävs det nog att de kan visa på ett bra arbete i EU-parlamentet.

  3. Daniel Rhodin skriver:

    Helt sant. Men jag tror faktiskt att det är ganska osannolikt att piratpartiet kommer in i riksdagen om jag ska vara ärlig. De svenska väljarna är ”olydiga” i EP-valen men röstar alltid mer traditionellt vid riksdagsvalet. Men det klart, det beror på hur mycket de etablerade partierna triangulerar PP:s politik.

  4. Johan Richter skriver:

    Nä, jag tror inte heller PP har någon större chans i riksdagsvalet. Men jag vill inte räkna ut dem helt, de kommer få en hel del uppmärksamhet nu och de kan komma att locka en hel del ungdomar i riksdagsvalet, varav en del kanske inte skulle rösta alls annars.

  5. kouya skriver:

    Jag skulle inte vilja säga att Piratpartiet är uträknat alls inför riksdagsvalet.
    Det beror på hur de andra politikerna svarar.
    Vi har två stora saker innan riksdagsvalet,
    datalagrings direktivet och telekompaketet under Sveriges ordförandeskap
    det skall bli kul och se hur detta hanteras, jag tycker inte tillägg 138 skulle vara så farligt att ta med. Enligt de mänskliga rättigheterna står det att man har rätt till rättslig prövning innan man blir straffad, och att man skall betraktas som oskyldig till en domstol säger annat. Därav ska man inte kunna bli straffad bara av anklagelser.
    Iofs bara så jag ser på saken men…

  6. ziggez skriver:

    Jag räknar med at Piratpartiet kommer att öka i riksdagsvalet när andra partiers
    kohandlande genomskådas. Vi accepterar inte ACTA, FRA, IPRED DATALAGRINGSDIREKTIVET och alla andra repressiva lagar som implementerats.
    Acta kan ej införas!Hemliga lagar accpteras ej. U.S.A skall inte stifta lagar i Sverige.
    Varför kryper alla politiker för USA vad är dom rädda för eller är dom alla mutade?

  7. Ernan Nixor skriver:

    Upp till bevis för PP. För FP handlar det mer om att cementera farhågorna.

    Tänk på att tidigare folkpartister har tyckt olika i frågor som inte har med era kärnfrågor att göra och har i flera fall röstat mot partilinjen.

    Ps. är det inte dags att slopa ”liberalerna”? Attac som du gladeligen drar i smutsen är mer liberala än folkpartiet. Ds.

  8. Johan Richter skriver:

    Nixor: ”Ps. är det inte dags att slopa “liberalerna”? Attac som du gladeligen drar i smutsen är mer liberala än folkpartiet. Ds.”

    Det var nog första gången jag har hört någon kalla Attac liberalt. Det tror jag inte de själva tycker, de lär nog se liberal som ett skällsord. Men om det visar sig att Attac gillar frihandel och avregleringar får jag väl ändra uppfattning.

    ziggez: Jag tror du överdriver hur mycket folk bryr sig om lagar som ACTA, FRA osv. Jag tror inte det kommer räcka för att rösta in PP. Det skulle väl vara om regeringen är dum nog att lägga ett förslag om FRA 2.0 mitt under valrörelsen.

  9. Johan Richter skriver:

    För övrigt är det intressant att det är att ”dra Attac i smutsen” när jag konstaterar att de befinner sig på en annan del av den politiska skalan än Folkpartiet.

Kommentera

