Vad tycker Wolodarski ska göras?

På DN skriver Peter Wolodarski om demonstrationerna i Iran i en ledarartikel. Han har så klart rätt i mycket, t ex om hur vidrig regimen i Iran är. Han anser att vi alla bör uttrycka vårt moraliska stöd till demonstranterna. Som jag skrivit innan håller jag med om att vi som privatpersoner bör vara tydlig med vårt fördömande av regimen.

Mer problematiskt blir det när han kritiserar den försiktiga hållning som västvärldens regeringar intagit.

Det är lätt att tycka att demonstranterna förtjänar något bättre än en ganska passiv hållning från västvärldens sida men innan man vidtar aktivare åtgärder måste man fråga vad de skulle göra för nytta. Jag tror inte kraftigare fördömanden från västvärldens regeringar i dagsläget skulle tjäna något till. Det faktum att den opposition som nu demonstrerar inte bett om det är bevis nog.

Jag tror inte heller dessa protester har någon större chans att leda till att regimen faller. Snarare bör det ses som en maktkamp inom regimen. Men det gör det inte oviktigt. Om den mer reformvänliga falangen inom regimen får makten tack vare folkets stöd kommer det dels kunna leda till vissa smärre lättnader i förtrycket, dels kan det skicka en signal inför framtiden om att folkets åsikter är något man måste räkna med. Historiskt sett har västvärlden utvecklats till demokrati just via sådana halv- eller kvartsdemokratiska system som Iran varit.

2 Responses to Vad tycker Wolodarski ska göras?

  1. Emil Strand skriver:

    ”Mer problematiskt blir det när han kritiserar den försiktiga hållning som västvärldens regeringar intagit.”

    Instämmer med att västvärlden idag i huvudsak gjort helt rätt mad den försiktiga hållningen. Jag tror att det är viktigt att västvärlden markerar sin åsikt mot Iran och jag tycker att man tidigare gjort detta. Men nu under omvälvande förändringar manar jag att man måste vara mer försiktig, annars tror jag att agerandet kan bli kontraproduktivt.

    Däremot tror jag att möjligheten finns att protesterna kan leda till att regimen faller. Jag är övertygad om att protsterna karftigt har undergrävt legitimiteten för regimen och det blir mkt svårt om än inte omöjligt att gå tillbaka till tiden före protesterna. Så jag tror att protesterna gjort mycket nytta.

  2. Johan Richter skriver:

    ”Men nu under omvälvande förändringar manar jag att man måste vara mer försiktig, annars tror jag att agerandet kan bli kontraproduktivt.”

    Ja, i normala omständigheter bör väst kritisera Iran både för sin utrikespolitik och sin diktatur. Men just nu är inte rätt läge.

    ”Däremot tror jag att möjligheten finns att protesterna kan leda till att regimen faller.”

    Det verkar som möjligheten till en partiell lösning mer eller mindre försvunnit. Hade regimen direkt sparkat presidenten och utlyst nyval hade ayatollan kunnat bevara makten. Nu har han investerat sin prestige så kraftigt i Ahmadinejad att han personligen inte lär kunna göra några eftergifter i alla fall.

    Frågan är hur lojal armén, polisen osv är mot regimen och mot vilka falanger. Kommer de gå med på att skjuta mot sina landsmän om de får order att slå ner demonstrationerna? Jag kan inte själv bedöma sannolikheten för att de gör revolution men de flesta bedömare jag hört tror på fortsatt mullastyre men med kraftigt försvagad legitimitet.

    Det vore ironiskt om det visar sig att Ahmanadinejad inte blev vald tack vare valfusk.

Kommentera

