Rädda helikoptrarna!

I dagens svd kan man läsa om att Sverige snart saknar stora helikoptrar. Konsekvenserna av detta är förödande och pekar på de allvarliga brister som finns i försvarsmakten och vars ansvar bärs av politiker och militärer. Att avveckla dessa helikoptrar som räddade otaliga liv i Estoniakatastrofen och som under 80-talet spelade en storpolitisk roll i ubåtsjakterna och alltjämt är insatsberedda för att släcka skogsbränder eller genomföra räddningsaktioner till sjöss är befängt.

Helikopterförmågan som är en vital del av Sveriges försvar och som i fredstid räddar liv behöver snarare förstärkas än reduceras och behovet av detta har varit stort sedan det senaste världskriget. Tyvärr har icke folkpartister i försvarspolitiken inte prioriterat helikopterförmågan bland annat beroende på avsaknaden av svenska helikoptertillverkare. Men vid genomförandet av helikopterverksamhet i försvarsmakten har myndigheten agerat valhänt och inte nått upp till de krav man kunnat ställa. Bland annat har man inte genomfört effektiva upphandlingar vilket resulterat i den situation som uppstått.

Rekommendationen att Sverige inte bör satsa på en uppgradering av befintliga helikoptrar fram till de nya levereras kring 2017 bygger på ekonomiska kalkyler kring effektivitet och att det inte lönar sig att uppgradera något som man snart skall avveckla. Dessa beräkningar bör givetvis beaktas, men det kan inte vara så att svenskars liv sätts i fara för en ekonomisk effektivitet där knappast risker för katastrofer beaktas. I händelse av stora skogsbränder, nya Estoniakatsatrofer eller att behovet i utlandstjänst av helikoptrar blir stort så kommer avsaknaden av helikoptrar med stor kapacitet leda till förödande konsekvenser som betalas i människoliv. I synnerhet som risken för en stor fartygskatastrof ökat sedan 1994 i och med att de gigantiska kryssningsfartygen är allt mer vanligt förkommande i östersjön.

Tyvärr får jag intrycket av att det som vanligt är så att lärdomarna från nutidshistorien är allt för vaga. Att politiker och militärer tillåts sätta människoliv på spel i Sverige visar återigen hur ett samhälle som invaggats i tryggheten förtränger katastrofer och istället för att förbereda sig för nya avvecklar inte bara tanken på detta utan även möjligheten att rädda liv när nästa katastrof inträffar. Då gäller det för oss alla att hoppas att nästa stora katastrof inte inträffar förren tidigast 2017!

Advertisements

6 kommentarer till Rädda helikoptrarna!

  1. Mange skriver:

    Inse att skrällena är gamla och man utbildar förare till andra helikoptrar.

    Och sen kan man verkligen fråga sig om det verkligen är försvaretss uppgift att släcka skogsbränder. Självklart ska de hjälpa till om de har möjlighet, men att anskaffa materiel eller anpassa organisationsstrukturen efter sådana uppgifter äventyrar ju själva kärnan.

    För övrigt är Allan Widman en smått mediakåt person som inte backar för att ta åt sig äran för saker. FP borde hitta nån bättre till försvarsutskottet.

  2. Emil Strand skriver:

    Det är rätt att de är gammla, men det är inget ovanligt att flygfarkoster används länge. Jämför ex. med USA:s UH-1 tidigare HKP-3 från 50-talet eller USA:s B-52:or som fortfarande används.

    Nej, det är inte försvarets huvuduppgft, då ju detta är väpnad strid. Men det är knappast någon motsättning då helikopterbehovet länge varit stort och torde vara ännu större idag med bla. ökad utlandstjänst.

    Widman tycker jag knappast tar åt sig äran i det här fallet då han inte ännu lyckats säkra hkp förmågan.

  3. Rune skriver:

    ”Valet av NH 90 som Hkp 14 är inte okontroversiellt. FMV rekommenderade inköp av en helt annan helikoptertyp som bättre uppfyllde de operativa kraven, vilket den dåvarande regeringen bortsåg ifrån och bestämde sig för att köpa NH 90. Hade man gått på FMV:s linje hade förmodligen Sverige haft en bättre helikopterförmåga idag istället för ett ordentligt förmågeglapp”

  4. Janne skriver:

    Helikopterverksamheten har alltid misskötts av Försvarsmakten och FMV.
    Men så länge Flygvapnet hade behov av Hkp för flygräddning, Marinen hade medel för Ubåts-jakt och Armén medel för sina övningar hölls materiel, personal och kunnande igång hjälpligt.
    Nu har det spårat ur fullständigt. Försvarsnedskärningarna har inte förbättrat situationen vare sig för materiel eller flygsäkerhet. Efter nedläggningen av Marinens Berga-bas har en stor del av deras kunnande förskingrats.
    Men än finns det hopp! Det går fortfarande att hämta personal med kunnande och att sätta Hkp4 i stånd!
    Hkp4 är en stabil och säker plattform. Hittills ingen olycka med dödlig utgång orsakad av materielfel!
    Den kan utan alltför stora insatser tjäna ännu i många år. Siffran 780 miljoner verkar vara tilltagen av de som vill bli av med ett gammalt pålitligt system.
    Det är väl roligare att leka med joy-sticken i de nya Hkp14!
    Nej, behåll Hkp4 (och Hkp9) tills Hkp14 är operativ!
    Skrota Hkp10 i stället!
    De är livsfarliga och olycksdrabbade!

  5. Emil Strand skriver:

    Tackar för givande kommentarer!

    Det är också mitt intryck att mycket av ansvaret faller på tidigare regeringar och FM. Tycker också att 780 miljoner verkar mycket, men jag vet inte vad kostnaderna för uppgradering av flygmateriel är. Men jag vet att det blivit dyrt i andra fall av modernisering av materielsystem.

  6. Janne skriver:

    Antar att det är Försvarsmakten som ligger bakom med orimliga önskemål:
    För att operera, tex i Afganistan, behöver motorerna Sandfilter i luftintagen och IR-undertryckande arrangemang i utblåsen.
    Så vill man ha skottskydd på hela undersidan och fasta vapeninstallationer, Ksp.
    Det har man byggt på Hkp10. Men de blev så tunga att de inte skulle orka lyfta i miljö med hög ytterluftstemp och hög höjd (knappt hemma i Sverige ens).
    Hkp4 är starkare, men det är ändå tveksamt om det lönar sig att satsa på sådana installationer.
    Bättre då att undvika att flyga just där.
    Hkp9 opererar i balkan utan!
    Vad Hkp4 behöver för att operera vidare är en ordentlig tillsyn av samtliga system, några ytterligare motoröversyner och anskaffning av några delar som närmar sig max livslängd.
    Enkelt!!!!
    Då har vi kvar ett system som kan hålla besättningarna övade fram tills Hkp14 blir operativ. Samtidigt täcka Försvarsmaktens behov framförallt på hemmaplan.
    Dessutom ett bra stöd för samhället vid katastrofer.
    De ”mopeder” som kontrakterats för sjöräddning skulle inte ens ha kunnat flyga ut till Estonia! Än mindre uträtta något.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: