Att sälja sin kropp

Jag har tidigare på den här bloggen skrivit om varför jag tycker vi ska tillåta handel med organ.

Några händelser har aktualiserat frågan. Den ena är en skandal i New Jersey involverande politiker och religiösa ledare. En av de åtalade i den härvan är åtalad just för att ha förmedlat en försäljning av en njure.

Det andra är att LUF snart ska ha kongress. På denna kongress kommer bland annat min motion om att tillåta organförsäljning behandlas. Förbundsstyrelsen har varit djärv nog att föreslå att den ska bifallas. Det återstår att se vad majoriteten på kongressen tycker, tidigare år har liknande motioner inte fått något överväldigande stöd.

Argumenten för varför organförsäljning ska tillåtas har jag gett i det tidigare inlägget och fler diskussioner kan hittas med en lätt sökning. Jag kan dock säga att förbudet mot organhandel har en närmast personlig fördel.

Som radikal liberal har jag många åsikter som inte är så populära och kanske till och med uppfattas som extrema, varav jag gett uttryck för några på den här bloggen. Ibland funderar man då så klart på om majoriteten kanske har förstått något som jag med mitt teoretiska perspektiv missar. Varje gång jag ansätts av sådana tvivel behöver jag bara tänka på politiken kring organhandel för att min benägenhet att tillskriva väljarna någon särskild vishet ska försvinna.

Finns det då någonting att göra i väntan på att väljarna (kanske) tar sitt förnuft tillfånga? Ja, faktiskt.

I USA har man lyckats införa en form av organhandel som inte väckt några protester. Grundidén är att man byter organ istället för att använda pengar. Tänk dig att Per är njursjuk och ingen i hans släkt kan donera till honom eftersom deras organ inte är kompatibla med hans kropp. Tänk dig att Anna befinner sig i samma situation. Då kan man tänka sig att Annas man istället ger sin njure till Per och Pers fru ger sin njure till Anna.

Al Roth som implementerat en tjänst i USA som hittar sådana möjliga transaktioner pratar intressant om det, och andra ämnen i marknadsdesign, i ett föredrag. Att implementera en liknande idé i Sverige skulle kräva vissa lagändringar förmodligen men jag tror det vore fullt möjligt att implementera och få folk att acceptera.

Och så bör alla se till att anmäla sig till donationsregistret så klart.

2 Responses to Att sälja sin kropp

  1. Fredrik Brange skriver:

    Problemet är väl att organhandel för många associeras med hur det ser ut i t.ex. Kina och andra länder, alltså där det finns en svart marknad med organ som tas från människor mot deras vilja.

  2. Johan Richter skriver:

    Ja, det är en möjlighet. I så fall är det lika logiskt som att se hur hemskt slaveri är och därifrån drar slutsatsen att vi ska förbjuda lönearbete.

    Men jag tror personligen motviljan sitter djupare. Jag tror det finns ett känsomässigt motstånd mot att förvandla kroppen till en handelsvara. I det här fallet ställer det till problem men sådana normer kan ändras om folk inser vilka problem de skapar.

Kommentera

