Utvidga kriminaliseringen av tjänstefel

För att en anställd i den offentliga sektorn ska kunna dömas för tjänstefel idag krävs att de åsidosatt lagar eller bestämmelser vid myndighetesutövning. Ett exempel skulle vara en åklagare som väcker åtal utan några bevis eller för en gärning som inte kriminaliserats.

Jag menar att kravet på att gärningen ska ha samband med myndighetsutövning är för snävt. Om en anställd i offentlig sektor inte följer de lagbestämmelser som den ska följa bör det kunna utgöra tjänstefel trots att någon myndighetsutövning inte förekommit. Två exempel kan illustrera.

Det är inte tillåtet för en arbetsgivare i offentlig sektor att straffa de anställda för att de utnyttjat sin yttrandefrihet. Men en chef som ändå vidtar repressalier kan bara åtalas om hans gärningar innefattat myndighetsutövning. Förr i tiden reglerades personalförhållanden inom offentliga sektorn i större utsträckning genom myndighetsbeslut men det har skett en ändring av det. Den icke-avsedda minskning av straffansvaret bör motverkas.

Ett annat exempel är när offentliga tjänstemän och kommunpolitiker inte följer lagen om offentlig upphandling. Det är vanligt och kan gälla stora belopp. Det är osäkert om det kan räknas som tjänstefel eftersom det inte är klart om upphandling är en fråga om myndighetsutövning. Enligt min mening bör det klargöras att det kan räknas som tjänstefel.

Som vi tjänstefel idag ska det krävas uppsåt eller grov oaktsamhet för att det ska vara brottsligt.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: