Ännu mera Boström

Trots att jag skrev ett inlägg nyligen och förklarade hur saken låg till har debatten om Boströms-artikeln fortsatt. Jag får därför ta och fördjupa mitt resonemang.

Lufs nyvalde ordförande Adam Cwejman har tagit Boström i ett partiellt försvar på Newsmill.

Jag kan inte hålla med om det han skriver. Han har rätt i att man bör vara försiktig med anklagelser om anti-semitism. Uttrycker någon i Israel-debatten nedsättande påståenden om judar ska det självfallet kritiseras. När någon däremot inte gör det bör man vara försiktig med påståenden om anti-semitism, eftersom det är svårt att avgöra människors innersta motiv.

Men Cwejman har fel när han ser anklagelserna om anti-semitism som ett tecken på att kritikerna själva ser Israel som en representant för hela det judiska folket. Istället för att vara filosofisk precis låt mig göra en parallell.

Anta att någon skulle jämföra president Obama med en apa. I sig är det på intet sätt ett rasistiskt uttalande. Men den vore bra naiv som inte såg kopplingen med den traditionella rasistiska retoriken.  Även ett påstående som inte i sig är rasistiskt kan vinna tilltro just tack vare att det stämmer med fördomar.

I Boström-fallet tycker jag som sagt att anti-semitism anklagelsen är rimlig på grund av kopplingen den gör mellan amerikansk organhandel år 2009 och påstådd israelisk sådan år 1992. Hade den kopplingen inte gjorts hade jag betraktat anklagelsen som anti-semitism som möjligen sann men spekulativ.

Slutligen kan man bara beklaga att Boström så spektakulärt lyckas få debatten att handla om andra saker än de israeliska övergreppen som faktiskt sker i Palestina.

2 Responses to Ännu mera Boström

  1. Emil Strand skriver:

    Jag tror inte att de bakomliggande motiven är antisemitiska, men artikeln i sig uppfattar jag som anknytande till antisemitiska tankeinriktningar.

    Tyvärr menar jag att det i debatten inte framkommit att det som påstås i artikeln inte är praktiskt möjligt. Att transportera döda för att sedan använda deras organ går inte vad jag förstått annat än under mycket speciella omständighter (bla. därför kan man inte använda organ från de många trafikdöda) och dessa omständighter är i labratoriemiljö eller motsvarande.

  2. Johan Richter skriver:

    Ja, det torde vara i princip omöjligt, utan en stor organisation. Det har jag faktiskt inte själv reflekterat över.

    Eventuell organförsäljning måste ju vara uppgjord i förväg. (Man hinner ju inte direkt leta efter en läkare att utföra operationen och en organmottagare innan organen är förstörda.)

    Och så vet man inte vem organen är kompatbila med innan man kunnat göra tester på sjukhuset. Eller om organen överhuvudtaget är friska. Och så måste man hoppas att personen inte dör för tidigt eller råkar bli skjuten på fel ställe. (Intressant nog påstår Boström i artikeln att de israeliska soldaterna sköt den palestinska pojken i magen. Att det hade varit bättre att skjuta honom någon annanstans om man vill vara säker på att inte träffa transplanterbara organ verkar inte ha föresvävat honom.)

Kommentera

