Hur går det i valet nästa år?

Emil Strand ville höra mina spekulationer kring hur det går i valet nästa år. Det kan väl vara passande att komma med mina förutsägelser så här ca ett år innan valet.

Jag tror att de röd-gröna kommer få fler röster än alliansen men jag tror valet kan bli ganska jämnt. Om ett år har ekonomin förhoppningsvis hunnit börja förbättras och det kan gynna alliansen jämfört med läget idag.  Men eftersom sittande regeringar har en tendens att gå bakåt och vi dessutom haft en ekonomisk kris tror jag ändå på att de röd-gröna får fler röster.

Jag tror inte någon av de nuvarande partierna åker ut, taktikröstning kommer hålla dem kvar.

Jag tror också att SD kommer in i riksdagen. De gjorde ett ganska bra EU-val med över 3% av rösterna. Med tanke på den ekonomiska kris,  deras stadiga tillväxt hittills och opinionsmätningarna tror jag de kommer in. Inte minst vikitgt är att opinionsmätningarna kan underskatta deras stöd eftersom det inte är socialt accepterat att rösta på dem.  Att kyrkovalet inte gick så bra som de hoppats ser jag som mindre viktigt i sammanhanget. Kommer SD in tror jag inte någon av blocken får egen majoritet.

Jag tror inte på att något annat parti kommer in. Piratpartiet ligger kanske bäst till men i slutändan tror jag deras chanser är små i riksdagsvalet. Övriga partier som FI, SPI och Junilistan ser jag som helt chanslösa.

Jag gissar på en regering bestående av alliansen och miljöpartiet efter valet på grund av att SD kommer in.

För att kvantifiera min förutsägelse lite säger jag följande siffror som ligger nära de senaste opinionsmätningarna:

Vänsterpartiet: 7%
Socialdemokraterna: 34%
Miljöpartiet: 7%

Folkpartiet: 8%
Moderaterna: 28%
Centern: 6%
Kristdemokraterna: 4%

Sverigedemokraterna: 4%
Övriga: 2%

2 Responses to Hur går det i valet nästa år?

  1. Emil Strand skriver:

    Interessant, det här inlägget måste vi återvänd till om ett år!

  2. Fredrik Brange skriver:

    Mm, det är alltid kul att blicka tillbaka när man sitter med facit i handen. Mycket kommer troligtvis att förändras under det kommande året. Det ska bli intressant att se hur blockskillnaderna förändras när valrörelsen kommer igång och mer fokus hamnar på regeringsdugligheten. Den ekonomiska utvecklingen har ju stor betydelse för valet också. Jag tror inte att Sverigedemokraterna kommer in i riksdagen, men det finns förstås en stor risk att de gör det.

Kommentera

