En Norgehistoria

Så tilldelades då Barack Obama Nobels fredspris. Jag är ärligt talat extremt förvånad. Men är det ett bra val?

Jag tror nog det hade gått att hitta bättre pristagare. Obama har inte åstadkommit särskilt mycket för freden faktiskt som jag kan se. Han har väl inte haft tid än kanske så det är inte nödvändigtvis hans fel. Men nog borde man vänta med priset till han åstadkommit något mer.

Sittande politiker har fått priset innan, men då har de ingått fredsavtal eller något liknande. Obama har trappat ner USAs engagemang i Irak, men det är för tidigt att bedöma konsekvenserna av det och tillbakadragandet är inte färdigt. Jag menar därför att det inte kan motivera ett fredspris i dagsläget, även om jag stött tillbakadragandet. Inte heller det framförhandlade kärnvapenavtalet med Ryssland är tillräckligt för ett fredspris som jag ser det. Det är trevligt att han visar större intresse för klimatfrågorna än sin föregångare men återigen, hans engagemang har ännu inte lett till några direkta resultat.

Obama är långt ifrån den mest tveksamma mottagaren av fredspriset och det är mycket möjligt att han i efterhand kommer visa sig förtjänt av det men jag tycker ändå det är olyckligt att han fick det nu.

One Response to En Norgehistoria

  1. Fredrik Brange skriver:

    Ja, jag är också otroligt förvånad. Mycket märkligt att ge nobelpriset till en president som nästan ”nyligen” tillträdde. Det hade varit mer lämpligt att ge honom det om åtta tio år (eller senare) om han DÅ skulle anses ha gjort något för fred i världen.

    För att dra paralleller till de naturvetenskapliga nobelpriserna, så är det vanligtvis så att vetenskapsmännen (och -kvinnorna) får priset långt efter att de har upptäckt något. Det är bra eftersom man då vet om att upptäckten faktiskt har haft stor betydelse och inte bara varit en ”tillfällig fluga”.

Kommentera

