Ska utlänningar som bor i Sverige ha rösträtt?

Jag har nyss lämnat in mina motioner till Liberala studenters årsmöte. Den mest intressanta tyckte jag själv var en jag skrev där jag föreslår att alla vuxna som bor i Sverige ska ha rösträtt i riksdagsvalet. Jag bifogar argumentationen i motionen nedan.

Liberaler berömmer sig ofta över sin historia av att kämpa för rösträttsutvidgningar. Det gäller grupper som kvinnor och arbetare som uteslöts från de politiska processerna.

Det är något som förpliktar att kämpa för rösträtten även idag för grupper som godtyckligt berövas den.

Jag menar att icke-medborgare bosatta i Sverige utgör en sådan grupp. Varför ska inte alla vuxna som bor i Sverige få rösta? Icke-medborgare berörs också av svenska lagar när de bor i Sverige. De måste betala samma skattesatser och avhålla sig från samma brott som andra svenskar.

Icke-medborgares uteslutning från de demokratiska processerna leder till problem på samma sätt som det ledde till problem när kvinnor inte fick rösta. Ett visst perspektiv och vissa specifika intressen utesluts från representation utan skäl.

Ibland sägs det att man bör ha visat en koppling till Sverige för att få rösta. Det är ett argument för att turister inte ska få rösta här men i övrigt är det ett svagt argument. Visst kan en icke-medborgare tänkas flytta från Sverige men det kan även en svensk medborgare tänkas göra.

Vi röstar för 4 år i taget så om man planerar att bo i Sverige hela livet är inte vidare relevant. Det är knappast rimligt att beröva en hel grupp demokratiskt inflytande för att en del av de kan tänkas flytta från Sverige under den närmaste tiden.

Man kan peka på att vi låter svenska medborgare som bor utomlands rösta trots att de många gånger påverkas mindre av riksdagens beslut än en utlänning som bor i Sverige. Vi låter också medborgare som snart ska dö rösta trots att de inte kommer uppleva de långsiktiga konsekvenserna av valresultatet.

Argumentet att utlänningar skulle sakna kunskap är också tveksamt. Med samma resonemang skulle man kunna motivera kunskapsprov för att få rösta. En viktigare invändning är att om man är intresserad nog för att ta sig till vallokalen har man förmodligen lika bra kunskaper som de medborgare som röstar.

Det är värt att påpeka att i kommunvalen får utlänningar som bor här redan rösta. Är de från EU eller Norge och Island får de rösta direkt när de flyttar hit. Övriga får rösta efter de bott här i 3 år. Vi tillät också samma personer som får rösta i kommunvalen att rösta i euro-omröstningen.

Det är dags att ta nästa steg och ge full rösträtt till alla vuxna som bor i Sverige.

Jag har inte så mycket att tillägga till argumentationen i motionen. Jag kan säga att jag är lite förbryllad att jag sällan ser frågan diskuteras. Sänkt rösträttsålder brukar det ju motioneras om till Lufs kongress t ex. Självfallet finns det speciella orsaker som gör att frågan om rösträttsåldern kommer upp i ungdomsförbunden men även i andra sammanhang hör man det diskuteras. Jag har för mig att MP haft sänkt rösträttsålder i sitt partiprogram t ex.

Men att inte kräva medborgarskap för rösträtt verkar diskuteras mer sällan. Om någon läsare har tips på litteratur där frågan behandlas vore det intressant.

7 Responses to Ska utlänningar som bor i Sverige ha rösträtt?

  1. Fredrik Brange skriver:

    Hur ser du då på att också ta bort kravet på att ha uppnått en viss ålder?

  2. Johan Richter skriver:

    Det är jag emot.

  3. Fredrik Brange skriver:

    Varför?

  4. Johan Richter skriver:

    I grunden anser jag helt enkelt inte att barn kan förväntas utöva sin rösträtt på ett rimligt sätt. De har inte mognaden och kunskapen som krävs för att fatta ett överlagt beslut.

    Ett förslag som jag hört lanseras av en svensk statsvetare är att vårdnadshavarna ska utöva rösträtten åt sina barn. Det är ett rätt intressant förslag i och fört sig som jag kan tänka mig.

  5. Johan Richter skriver:

    För att ge credit där credit är due kan jag meddela att statsvetaren jag refererar till ovan är Henrik Oscarsson.

  6. José skriver:

    Ballt förslag, även om jag avskyr *liberaler*.

  7. anton skriver:

    Roligt att läsa om din motion.

    Några länkar som kan vara intressant för dig:

    Om skillnaden mellan handlingskapabilitet och ens rätt att rösta:
    http://partiprogram.mpbloggar.se/2011/10/25/nicklas-attefjord-allman-och-lika-rostratt-for-alla/

    Och om en kampanj för vad du föreslagit:
    https://www.facebook.com/pages/Strukturell-m%C3%A5ngfald-Ja-tack/144057405637439

Kommentera

