Minareter i Schweiz

I går folkomröstade Schweiz om att förbjuda minareter. Som ni säkert fått reda på så vann de som ville förbjuda minareter.

Det är ett solklart angrepp på religionsfriheten. Jag är övertygad om att det strider mot Europakonventionen. Normala plan- och byggbestämmelser är förvisso tillåtna enligt konventionen så det finns ingen absolut rätt att bygga minareter.

Men här förbjuder man inte minareter enligt någon neutral princip som t ex en högsta höjd på byggnader utan genom att förbjuda dem just på grund av dess religiösa symbolik och en sådan diskriminerande lagstiftning måste rimligtvis vara otillåten. Eftersom Schweiz faktiskt är ansluten till Europakonventionen, vilket jag inte hade trott, kan vi vänta oss ett rättsfall kring det.

Enligt en mindre juridisk och mer ideologisk bedömning är beslutet också dåligt. Man angriper en minoritets mänskliga rättigheter baserad på rädsla och grumliga idéer om att sända politiska signaler till den muslimska världen.

Det lär inte bli lättare för muslimska stater att reformeras i riktning mot att respektera sina minoriteters rättigheter av sådana här åtgärder. Och inte lär integrationsproblemen i Schweiz bli mindre av att man alienerar en minoritet på det här viset. Men de principiella skälen räcker gott för att motsätta sig beslutet även utan dessa konsekvensetiska övervägandena.

Frågan är om man ska dra några ytterligare slutsatser av denna folkomröstning. Är den till exempel ett skäl för att motsätta sig direkt demokrati och föredra representativ istället? Jag är inte så säker på det. En sådan jämförelse måste beakta mer än en enskild datapunkt. Även om den politiska eliten hade rätt åsikt i just den här frågan vill jag påstå att om folket är främlingsfientligt brukar det ge utslag i den fördra politiken även i representativa demokratier. Inte för att jag är superförtjust i direktdemokrati egentligen men jag skulle nog inte dra stora växlar utifrån endast denna omröstningen.

Andra ser det som ett argument för en författningsdomstol. Jag skulle inte formulera det på det viset (jag förstår inte varför alla som vill se mer lagprövning tjatar om författningsdomstol. Har de inte hört talas om länder som Kanada och USA?). Däremot tycker jag det är illustrerar att vissa grundläggande rättigheter bör vara inskrivna i grundlagen och ta längre tid att avskaffa än att ändra en vanlig lag. Om schweizarna hade röstat om att avskaffa religionsfriheten istället för att förbjuda minareter hade de kanske tagit sitt förnuft till fånga.

Kommentera

