SVT och prinsessbröllopet

SVT ska tydligen direktsända från bröllopet mellan kronprinsessan Victoria och Daniel Westling. Ska vi hoppas att public service därmed kommer stå för en kritisk granskning av detta bröllop?

Kommentarerna från Eva Hamilton verkar dock inte uppmuntrande. Hon framhåller det som ett gemensamt enande evenemang för hela folket.

Hovet har själv fått välja vem som ska sända evenmanget. Man kan ju undra om de valt SVT ifall de inte trodde bevakningen skulle bli tillräckligt okritisk och hyllande. Men jag kanske blir överraskad. Enligt hemsidan ska de visa program om monarkin i samband med bröllopet. Förhoppningsvis tar de chansen att problematisera monarkins roll samtidigt.

4 Responses to SVT och prinsessbröllopet

  1. Mr. G skriver:

    Menar du att SVT skall granska kärlek ”kritiskt”?

  2. Johan Richter skriver:

    Jag tycker SVT bör granska monarkin kritiskt och diskutera varför just Victoria ska få sitt bröllop betalt när ingen annan får det t ex.

    Sedan bör väl SVT, om vi nu ska ha det vilket jag inte är övertygad om, också ge utrymme för en kritisk kranskning av kärlek.

  3. Mr. G skriver:

    Nåja, hade vi haft en president hade han och hans säkerhetsvakter ändå varit betalda av staten. Dessutom är det dyrare med republik än monarki. Och jag kan stå ut med att betala de 10kr/år som monarkin kostar med tanke på vad vi får ut av den. Ökas turism, en stabil statschef med gediget stöd från folket (vilken president har ca 75 % stöd hos medborgarna?) och den fina kulturella tradition vi bevarar genom att ha kvar vårt kungahus.

    Sedan vet jag inte riktigt varför man skall lägga sig i hur andra älskar. Jag trodde det var en av grundstommarna i Lufs politik med tanke på den folder jag har hemma från Luf. 😉 Däremot håller jag med om att vi kanske inte skall tvinga folk att betala pengar till SVT.

  4. Johan Richter skriver:

    ”Ökas turism, en stabil statschef med gediget stöd från folket (vilken president har ca 75 % stöd hos medborgarna?) och den fina kulturella tradition vi bevarar genom att ha kvar vårt kungahus.”

    Ökar verkligen turismen med monarki? Det tvivlar jag på. Jag tror säkert en opolitisk president som bara klippar band hade kunnat ha höga populäritetssiffror.

    Sedan kan man ju ifrågsätta om monarkin representerar en fin kulturell tradition eller är en påminnelse om mörkare fördemokratiska tider.

    Angående kommentaren om kärlek så anser jag inte nödvändigtvis att SVT bara ska framföra mina egna åsikter. Det finns de facto vissa som har kritiska åsikter kring kärlek och hur den ser ut i dagens samhälle. Det kan gälla radikalfeminister eller moralkonservativa grupper. Att ge rimligt utrymme för en diskussion kring dessa synpunkter kan ligga inom rollen för ett public service-bolag.

Kommentera

