Vilks och yttrandefriheten

Liberala ungdomsförbundet har startat en namninsamling som stöd för yttrandefriheten. Namninsamlingen riktar sig specifikt till Publicistklubben och att de bör ta ett ställningstagande för Lars Vilks rätt att uttrycka sig fritt, utan att bli hotad. Gå in, skriv under!

Dock vill jag tillägga en personlig reflektion (som inte har med Vilks att göra, utan yttrandefriheten i allmänhet). Yttrandefriheten är absolut, och en rättighet som bör gälla alla. Men något som ofta glöms bort är de skyldigheter som kommer med rättigheter. Man har rätt att tycka och uttrycka precis vad man själv vill. Men man har även därmed en skyldighet att inte missbruka den rättigheten. Du har t.ex. inte rätt att anklaga vem som helst för mord, bara för att du har rätt att uttrycka dig hur du vill. Diskussionen kring yttrandefriheten är så väldigt svartvit och förenklad idag.

Vidare kan man även diskutera medias förfarande gällande Vilks. Media publicerar givetvis det som ger mest uppmärksamhet, och om Vilks konst har nyhetsvärde så hamnar han på bästa plats i Aftonbladet. Men syftet med media är att förmedla nyheter. Jag är kritisk till allt mediauppbåd det är kring Lars Vilks konst. Inte för att jag tycker det han säger/visar är dumt, utan för att jag inte ser något större nyhetsvärde i hans 5:e försök till rondellhund. Att han har rätt att visa upp sin fula konst är en sak, men media har en skyldighet att inte ge onödigt mycket uppmärksamhet till icke-nyheter.

Tilläggas bör att jag sällan läser Aftonbladet, då jag hellre håller mig till dagstidningar som förmedlar mer relevanta nyheter enligt mig. Men det är ju bara min åsikt 😉

One Response to Vilks och yttrandefriheten

Kommentera

