Hur tänker Tännsjö?

Hittade tidigare idag en Newsmill-artikel där Torbjörn Tännsjö skriver följande:

Jag håller inte judar ansvariga för vad Israel gör. Tvärt om. Jag utgår ifrån att många judar förkastar den självutnämnda judiska statens mordiska politik. Jag utgår ifrån att judar inte är ansvariga för morden. Och jag kräver att de ska klargöra detta, då Israel mördar i deras namn, just för att motverka antisemitism.

Judar som grupp skuldbeläggs för Israels agerande. Det är ett helt orimligt ställningstagande. Med samma resonemang bör alla muslimer öppet ta avstånd från allt som sker i Iran. Enskilda individer ska aldrig behöva ta på sig skulden för vad en statsmakt gör. Ännu mer absurt blir det om man betänker att Tännsjö inte ens försöker gömma sin antisemitism, utan helt öppet väljer att ge sig på alla judar, även de som aldrig satt sin fot i Israel.

Än värre är att författaren anser att judar bör ta ställning mot Israels politik för att på så sätt motverka antisemitism. Om man som jude inte tar ställning mot Israels politik (eller kanske till och med anser den vara rimlig?) har man då förverkat sin rätt att inte utsättas för antisemitism enligt författaren?

”Yttrandefriheten gäller alla, men skyll dig själv om du säger fel saker.” verkar vara ledorden här.

5 Responses to Hur tänker Tännsjö?

  1. kristiporr skriver:

    Jag förstår ingenting. Har du läst igenom vad du citerar? Det här är sanslöst! Men tack för att ni håller på, det här är min nya favoritsida! Stor humor!

    • Jessica Presits skriver:

      Ja, jag har läst citatet. Det är just därför jag ser det orimliga i hans uttalande. Man kan inte å ena sidan påstå att man inte anser judar ha ansvar för det inträffade, och sen å andra kräva att judar ska klargöra att de inte har ansvar för det. Då skuldbelägger man nämligen alla judar ändå.

  2. kristiporr skriver:

    Eller så vill han uppmana judar att ta avstånd från staten Israel för att tydliggöra att staten inte hör ihop med religionen? Du missar hans poäng när du spekulerar dig bort genom att dra helt bisarrt stora växlar av ordvalet ”kräver”. Och jag vidhåller att det här är stor humor! Keep it up!

  3. Johan Richter skriver:

    ”Jag utgår ifrån att judar inte är ansvariga för morden. Och jag kräver att de ska klargöra detta, då Israel mördar i deras namn, just för att motverka antisemitism. ”

    Så alla judar som inte tar avstånd från morden är ansvariga för dem medan vi andra inte behöver göra någonting. Hur Tännsjö, som är en ganska duktig filosof, kan tycka att ett sådant resonemang motverkar antisemitism övergår mitt förstånd.

    Om Tännsjös artikel bara hade varit ett råd till judar: ”Ta avstånd från Israel så minskar ni antisemitismen” hade det bara varit ett välment men förmodligen meningslöst försök att motverka antisemitism. (Jag tror nämligen inte det skulle hjälpa. Sen när har antisemiter låtit argument påverka sig?) Men Tännsjös artikel är något helt annat än det.

    För övrigt är Israel en judisk stat men det betyder inte att den agerar i judendomens eller alla judars namn. Sverige är en västerländsk stat men agerar inte i alla västerlänningars namn.

Kommentera

